Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Steg 2: Mallar

Instruktionsvideor

Vad är en mall?

Följande video förklarar vad en mall är. Samma information finns i textformat här nedanför.

Förklaring av fälten

Följande video förklarar de olika fälten under fliken Mallar. Samma information finns i textformat här nedanför.

Activity slots och Groups

Följande video förklarar Activity slots och Groups närmare. Samma information finns i textformat här nedanför.

Mallar för återkommande aktiviteter

I nästa steg, Mallar, kan du skapa mallar för aktiviteter som kommer att återkomma flera gånger under kursen. Istället för att skapa samma aktivitet fler gånger skapar du den en gång, och i nästa steg (Veckor) kommer du att placera ut aktiviteten på aktuella veckor.

Lägg till mall

För att skapa en återkommande aktivitet, klicka på Lägg till mall:

Lägg till Mall

Activity

När du skapat en mall, börja med att ange vilken aktivitetstyp det gäller, under Activity.

Activity slots

Här anger du hur många tids-slottar aktiviteten ska ha i schemat varje gång den inträffar.

Till exempel hålls varje enskild föreläsning antagligen bara en gång – välj då siffran 1.

Medan en och samma lab kanske ska hållas vid fem olika tillfällen – välj då siffran 5.

I följande exempel har man skapat aktiviteten seminarium som ska hållas vid två tillfällen, dvs. få två olika tids-slottar (synas två gånger) i schemat:

Activity slots och Groups

Groups

Under Groups talar du om hur många grupper (och därmed hur många salar) varje tids-slot (session) ska delas in i. I exemplet med seminariet som fick två tids-slottar, har vi nu angett att vardera session består av en grupp. Schemaläggaren kommer då att boka en sal per session, som rymmer halva klassen: 

Groups

Duration

Under Duration/längd fyller du i antal timmar aktiviteten ska pågå.

Duration

Mallnamn

Ge gärna din mall ett namn för att kunna skilja den från andra mallar:

Namnge mall

Examination module  

För examinerande moment ska du välja examinationsmodul. De moduler som är knutna till ditt kurstillfälle kommer att dyka upp som förslag:

Examination module

Staff

Staff/undervisande personal är viktigt att fylla i för att personen ifråga inte ska dubbelbokas.

När du börjar fylla i fältet får du upp en lista över de lärare som är relaterade till kursen.

Vill du välja en lärare som inte dyker upp i listan, bockar du ur ”Visa relaterade objekt”:

Staff

Own room

Own room/egen sal bockar du i om ni själva ska ordna fram sal till aktiviteten.

Digital activity

Digital activity/digital aktivitet bockas i för aktiviteter som ges på distans:

Own room och digital activity

Joint teaching with

Om aktiviteten ska ges tillsammans med en annan kurs, anger du vilken kurs det gäller under Joint teaching with/samläsning med. Programmes/samläsande program fylls då i automatiskt.

Total number of students

Ange totalt antal studenter för den samläsande aktiviteten.

Obs. att fältet enbart används vid samläsning:

Joint teaching och Total number och students

Comments for students

Om du vill ange en text som ska synas utåt i schemat, fyller du i detta i Comments for students/kommentar till student. Texten kan redigeras efter att schemat har publicerats.

OBS: Lämnar du en kommentar i detta steg, kommer den att visas på samtliga aktiviteter i mallen. Vill du istället ha unik text på de olika aktiviteterna, avvaktar du till ett senare steg.

Comments for scheduler

Under Comments for scheduler/kommentar till schemaläggaren, kan du lämna önskemål eller upplysning till schemaläggaren.

OBS: Lämnar du en kommentar i detta steg, kommer den att visas på samtliga aktiviteter i mallen. Vill du istället ha unik text på de olika aktiviteterna, avvaktar du till ett senare steg.

Kopiera/ta bort mall

Du kan kopiera eller ta bort aktivitetsmallar genom att klicka på symbolerna för kopia respektive papperskorg:

Comments samt kopiera eller ta bort mall Comments samt kopiera eller ta bort mall Comments samt kopi