Steg 2: Mallar
Instruktionsvideor
Vad är en mall?
Följande video förklarar vad en mall är. Samma information finns i textformat här nedanför.
Förklaring av fälten
Följande video förklarar de olika fälten under fliken Mallar. Samma information finns i textformat här nedanför.
Activity slots och Groups
Följande video förklarar Activity slots och Groups närmare. Samma information finns i textformat här nedanför.
Mallar för återkommande aktiviteter
I nästa steg, Mallar, kan du skapa mallar för aktiviteter som kommer att återkomma flera gånger under kursen. Istället för att skapa samma aktivitet fler gånger skapar du den en gång, och i nästa steg (Veckor) kommer du att placera ut aktiviteten på aktuella veckor.
Lägg till mall
För att skapa en återkommande aktivitet, klicka på Lägg till mall:
Activity
När du skapat en mall, börja med att ange vilken aktivitetstyp det gäller, under Activity.
Activity slots
Här anger du hur många tids-slottar aktiviteten ska ha i schemat varje gång den inträffar.
Till exempel hålls varje enskild föreläsning antagligen bara en gång – välj då siffran 1.
Medan en och samma lab kanske ska hållas vid fem olika tillfällen – välj då siffran 5.
I följande exempel har man skapat aktiviteten seminarium som ska hållas vid två tillfällen, dvs. få två olika tids-slottar (synas två gånger) i schemat:
Groups
Under Groups talar du om hur många grupper (och därmed hur många salar) varje tids-slot (session) ska delas in i. I exemplet med seminariet som fick två tids-slottar, har vi nu angett att vardera session består av en grupp. Schemaläggaren kommer då att boka en sal per session, som rymmer halva klassen:
Duration
Under Duration/längd fyller du i antal timmar aktiviteten ska pågå.
Mallnamn
Ge gärna din mall ett namn för att kunna skilja den från andra mallar:
Examination module
För examinerande moment ska du välja examinationsmodul. De moduler som är knutna till ditt kurstillfälle kommer att dyka upp som förslag:
Staff
Staff/undervisande personal är viktigt att fylla i för att personen ifråga inte ska dubbelbokas.
När du börjar fylla i fältet får du upp en lista över de lärare som är relaterade till kursen.
Vill du välja en lärare som inte dyker upp i listan, bockar du ur ”Visa relaterade objekt”:
Own room
Own room/egen sal bockar du i om ni själva ska ordna fram sal till aktiviteten.
Digital activity
Digital activity/digital aktivitet bockas i för aktiviteter som ges på distans:
Joint teaching with
Om aktiviteten ska ges tillsammans med en annan kurs, anger du vilken kurs det gäller under Joint teaching with/samläsning med. Programmes/samläsande program fylls då i automatiskt.
Total number of students
Ange totalt antal studenter för den samläsande aktiviteten.
Obs. att fältet enbart används vid samläsning:
Comments for students
Om du vill ange en text som ska synas utåt i schemat, fyller du i detta i Comments for students/kommentar till student. Texten kan redigeras efter att schemat har publicerats.
OBS: Lämnar du en kommentar i detta steg, kommer den att visas på samtliga aktiviteter i mallen. Vill du istället ha unik text på de olika aktiviteterna, avvaktar du till ett senare steg.
Comments for scheduler
Under Comments for scheduler/kommentar till schemaläggaren, kan du lämna önskemål eller upplysning till schemaläggaren.
OBS: Lämnar du en kommentar i detta steg, kommer den att visas på samtliga aktiviteter i mallen. Vill du istället ha unik text på de olika aktiviteterna, avvaktar du till ett senare steg.
Kopiera/ta bort mall
Du kan kopiera eller ta bort aktivitetsmallar genom att klicka på symbolerna för kopia respektive papperskorg: