Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Vanliga frågor och svar om det nya systemet för kursvärdering och kursanalys

Här hittar du svar på vanliga frågor om det nya systemet för kursvärdering och kursanalys. Har du fler frågor kan du alltid kontakta oss. Systemet är under utveckling och planeras att lanseras senare under HT24.

Lansering av det nya systemet flyttas till läsperiod 3, VT25

Det nya systemet för kursvärdering och kursanalys planeras att lanseras för samtliga kurser på KTH i läsperiod 3, VT25. Under läsperiod 2 kommer vi att fortsätta testerna i en utökad pilot för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Mer information om den kommande lanseringen i läsperiod 3 och planerna för läsperiod 2 kommer snart.

Övergripande frågor om det nya systemet

Vad är kursenkät och kursanalys?

Kursenkäten är den enkät studenter fyller i för att ge sin värdering av och åsikter om kursen.

Mall för kursenkät

Kursanalysen finns i två versioner eller delar:

  1. Del ett: innehåller resultat från kursenkät, förutom fritextsvar, och lärarens analys. Denna rapport publiceras i kursrummet i Canvas samt under Om kursen. Saknas lärarens analys publiceras bara resultat från enkäten, förutom fritextsvar.
  2. Del två: innehåller resultat från kursenkät inklusive fritextsvar och lärarens egna reflektioner. Denna rapport är endast synlig för kursansvarig och publiceras inte publikt.

En mall för kursanalys tas just nu fram och publiceras så snart den är klar.

Kommer det nya systemet att integreras i Canvas, både för studenter och för lärare?

Ja, det nya systemet kommer att integreras direkt i Canvas både för lärare och studenter. Du kommer att kunna hantera kursvärderingen i Canvas, såsom att lägga till egna frågor. Studenter kommer att fylla i och skicka in kursvärdering i Canvas.

Vilka kurser kommer att använda det nya systemet?

Alla kurser kommer att använda det nya systemet för kursvärdering och kursanalys.

Kan jag exportera data ur systemet?

Det kommer finnas möjlighet att dra ut data och rapporter från kursenkäter i det nya systemet. Det är ännu inte bestämt exakt hur det kommer att fungera.

Frågor om kursenkät

Mall för kursenkät

Vad är kursenkät?

Kursenkäten är den enkät studenter fyller i för att ge sin värdering av och åsikter om kursen.

Vem är enkätägare?

Enkätägare är som standard kursansvarig lärare. Det går att ändra eller lägga till fler personer. Enkätägare får påminnelsemejl från systemet inför att kursenkät ska publiceras och när kursenkäten stängts och kursanalys kan göras.

Kan jag skapa egna frågor i enkätmallen?

Ja, du kan skapa egna frågor i enkätmallen och det finns ingen gräns på hur många du kan skapa. Du kan skapa frågor av två typer, dels frågor med fasta svarsalternativ på en skala 1-6, dels frågor med fritextsvar.

Kan jag välja bort de öppna frågorna i mallen, som har fritextsvar?

Nej, men det kommer per erbjudas moderering av alla fritextsvar för att undvika att lärare behövere läsa eventuella påhopp och liknande.

Behöver jag publicera kursenkät eller görs det automatiskt?

Kursenkäten för din kurs publiceras automatiskt i Canvas. Två veckor innan publicering får kursansvarig lärare ett automatiskt mejl skickat till sig med information om när enkäten publiceras, så att du hinner anpassa enkäten vid behov.

När publiceras kursenkäten?

Som standard puvbliceras kursenkäten måndagen efter kurstillfällets slutdatum. Däremot kommer du som lärare ha möjlighet att justera publiceringsdatum, och startdatum för enkäten, med +/- sju dagar.

När måste jag senast göra ändringar i kursenkäten?

Ändringar i kursenkäten behöver göras innan den publiceras. Se ovan två frågor för mer info om publicering av kursenkät.

Vilka får påminnelsemejl innan kursenkäten publiceras?

Enkätägare, vilket som standard är kursansvarig lärare, får påminnelsemejl två veckor innan kursenkäten publiceras. Information/data om kursansvarig lärare hämtas från Kopps. Är ni fler som vill ha påminnelse kommer det att gå att lösa.

Kommer jag kunna fortsätta göra kursenkät på papper?

Ja, det finns inget som stoppar dig från att göra kursenkäter på papper. Det nya systemet som integreras i Canvas är bara en del i arbetet med kursanalys, och du som lärare får självklart utvärdera din kurs på fler sätt.

Frågor om kursanalys

Vad innehåller kursanalysen?

Kursanalysenfinns i två versioner eller delar:

  1. Del ett: innehåller resultat från kursenkät, förutom fritextsvar, och lärarens analys. Denna rapport publiceras i kursrummet i Canvas samt under Om kursen. Saknas lärarens analys publiceras bara resultat från enkäten, förutom fritextsvar.
  2. Del två: innehåller resultat från kursenkät inklusive fritextsvar och lärarens egna reflektioner. Denna rapport är endast synlig för kursansvarig och publiceras inte publikt.

En mall för kursanalys tas just nu fram och publiceras så snart den är klar.

Behöver jag publicera kursanalys eller görs det automatiskt?

Del ett av kursanalysen, med resultat från kursenkät och lärarens analys, publiceras automatiskt 21 dagar efter att kursenkäten har stängts, både i kursrummet i Canvas och på kursens Om kursen-sida.

Del två av kursanalysen, den privata kursanalysen med fritextsvar och egna reflektioner, publiceras inte publikt.

Vilka kan se de egna “privata” reflektionerna i kursanalysen?

Kursansvarig lärare har tillgång till del två av kursanalysen med lärarens reflektioner och studenternas fritextsvar från kursenkäten. Den publiceras inte publikt.

Undrar du något?

Kontakta projektets kommunikatör William Källback Winter på wkw@kth.se  om du undrar något om det nya IT-systemstödet för kursvärdering och kursanalys.