Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Checklista för programrum

Här hittar du checklistor inför du ska göra nytt anslag eller uppdateringar inför nytt läsår.

Nytt anslag

  • Gäller informationen endast programmets studenter? Du ska inte publicera anslag som gäller alla studenter och skickas ut genom nyhetsbrevet.
  • Är det aktuell information? Om det inte är aktuell information utan något som gäller en längre tid framåt, överväg om det istället ska lägga i programspecifik information i modulen. 
  • Är det tydligt vad du förväntar dig att studenten ska göra efter att ha tagit del av informationen? Ska studenten agera på något? 
  • Behöver anslaget avpubliceras längre fram i tiden?
  • Var ska studenten vända sig vid fråg0r? 
  • Anslagen i Canvas har förinställningen att användare kan kommentera anslaget. Om det inte ska vara möjligt, behöver du slå av den funktionen under "Alternativ". Om du gör det, kommer den inställningen vara kvar inför kommande anslag. How do I allow or disallow announcement replies in a course? (community.canvaslms.com)

Inför nytt läsår

1. Kontrollera innehåll

Kontrollera så det inte finns brutna länkar

Har du tagit bort en sida, eller gjort någon annan förändring, kan det ibland påverka annat innehåll. Canvas har bra funktion för att upptäcka brutna länkar i programrummet. Under "Inställningar", välj "Validera länkar i innehållet”. Läs mer i guiden How do I validate links in a course? - Instructure Community (canvaslms.com)

Startsida

Kontrollera att kontaktuppgifter och länkar stämmer.

Anslag

Ta bort alla anslag som inte är relevanta för kommande läsår.

Uppgifter

Gå igenom alla uppgifter:

  • Datum och tid. Kontrollera datum på Studentwebben. Om det är en programspecifik deadlines, kontrollera med innehållsansvarig.
  • Eventuell plats (tex. webbplats för ansökan eller lokal för informationsmöte)
  • Eventuell extra information som behövs (tex. länk till ansökan eller syftet med informationspasset). Lägg inte in stora mängder information. Det leder till att du behöver lägga mer tid på att ha kontroll och uppdatera många olika delar av programrummet. 

Moduler

Gå igenom alla moduler:

  • Kontrollera att länken till Studentwebben fungerar.
  • Gå igenom innehållet på sidan med programspecifik information. Ta bort det som inte är relevant för kommande läsår.
  • Gå igenom uppgifter som informationpass/events. Uppdatera datum, tid, eventuell plats och eventuell extra information.
  • Ta bort gamla filer som inte är relevanta för kommande läsår. 
  • Gå igenom uppgifter som ligger under deadlines. Kontrollera datum på Studentwebben. Om det är en programspecifik deadlines, kontrollera med innehållsansvarig. Uppdatera datum, tid, eventuell plats och eventuell extra information.

Personer

Gå igenom personer:

  • Stäm av med utbildningsadministrativ ansvarig (UA) om vilka personer som är programredaktörer och ska ha behörighet till programrummet. 
  • Om det är någon förändring bland programrumsredaktör ska UA meddela det till info@kth.se som kan introducera den nya programredaktören.

2. Granska rummet i studentvyn

Granska programrummets innehåll med hjälp av studentvyn för att se hur det ser ut för studenterna.  Studentvyn lägger till en teststudent i programrummet. 

Hur du använder studentvyn (community.canvaslms.com) .

3. Innehållsansvarig godkänner programrummet

Meddela innehållsansvarig när du är klar med alla uppdatering. Innehållsansvarig godkänner. 

4. Publicera läsårets första anslag

När allt är uppdaterat skickar du ut ett första anslag till studenterna som:

  • välkomnar till nya läsåret
  • berättar att programrummet är uppdaterat
  • de förväntningar ni har på att studenter håller sig uppdaterad genom programrummet och påminner om att slå på sina notifikationer.

Har du frågor?

Arbetsgruppen för samordnad studentkommunikation (utsedd av Utbildningsadministrativa utskottet) har tagit fram KTH:s arbetssätt för studentkommunikation. 

Har du frågor om kommunikation till studenter?

Kontakta info@kth.se

Har du frågor om system?

Kontakta it-support@kth.se