3 Vägleda student

Studenten får hjälp och stöd med att planera sina studier för kommande period/termin.

Ingår i process

Studievägleda student som ej uppfyller uppflyttningskrav till högre årskurs, antagna före ht2018

Starthändelse

Samtalstid är bokad.

Resulterar i

Individuell studieplanering är genomförd och studenten har fått hjälp med att planera sina studier inför kommande period/termin.

Styrande dokument

KTH:s interna riktlinje för studie- och karriärvägledning för studenter på behörighetsgivande förutbildning, grundnivå samt avancerad nivå vid KTH.

Aktörer

Personal på skolans utbildningskansli (studievägledare/masterkoordinator) samt eventuellt GA/PA.

Beskrivning

Under mötet får studenten hjälp och stöd med att planera sina studier för kommande period/termin. Huvudsyftet med planen är att studenten ska klara av de kvarvarande momenten under nästkommande termin/läsår. Ofta diskuteras studiesituationen i allmänhet - hur studenten upplever studierna, om det är någonting som inte fungerar samt om KTH/det valda programmet är rätt val.

Det kan även ingå att ge stöd kring studieteknik och studievanor samt studiemotivation. Vidare stöd som studenten kan ha behov av att informeras om är t ex behörighetsregler och de uppflyttningskrav som gäller. I vissa fall erbjuds studenter SI (Supplemental Instruction)/studiestödsgrupper lokalt på skolan samt även stöd i mattekurser (räknestuga).

Beskriven av

Centrala studie- och karriärvägledningen