Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Studentens perspektiv och inflytande PriU grupp

PriU-grupperna är ett informellt men viktig och etablerad forum för lärare, programansvariga, studenter och andra som är involverade i utbildningarna på KTH, för att träffas, dela erfarenheter och idéer om utbildning. Arbetsliv och samverkan hänvisar till interaktionen och samarbetet mellan individer i arbetsmiljön. Målet i detta PriU grupp är att undervisande personal arbetar aktivt, kontinuerligt och systematiskt med arbetslivsanknytning inom sitt kompetensområde.

Tid: Ti 2024-03-05 kl 11.30 - 13.00

Plats: M312 Brinellvägen 68

Språk: Svenska & Engelska

Exportera till kalender

Tema

AI i högre utbildning och riktlinjer kopplat till examination.

Mer informaton om Ai i högreutbildning finns här Generativ AI inom högre utbildning

Studenter har en viktig roll i universitetets kvalitetsarbete.

Studentinflytande är avgörande för att upprätthålla en högkvalitativ högre utbildning och främja demokratiskt deltagande. Studentkårerna spelar en viktig roll genom att utse representanter till beslutsfattande organ vid lärosätena. Detta frivilliga deltagande ger studenterna möjlighet att forma sina program. Regelverket, inklusive högskolelagen och studentkårsförordningen, säkerställer studenternas rätt till representation i beslut som rör utbildning och deras institutionella situation.

UKÄ:s kvalitetssäkringssystem måste omfatta såväl statliga lärosäten som enskilda utbildningsanordnare. Det är viktigt att systemet inkluderar ett studentperspektiv under granskningarna. Att inkludera studentinflytande syftar till att möjliggöra för studenterna att aktivt övervaka kvaliteten på programmen, vilket gör det till en avgörande aspekt som inget lärosäte kan förbise.

THS rapport ”En stol är inte en studieplats”

Maja Rosén Chef för Utbildningsinflytande och Eric Forsell Studiemiljöansvarig ha skrivit rapporten ”En stol är inte en studieplats”. Bristen på tillgängliga studieplatser påverkar studenternas psykiska hälsa och prestation negativt. Detta samband har uppmärksammats av THS, särskilt under pandemin och bekräftades även i en enkätundersökning bland studenter under våren 2023. THS rapport ”En stol är inte en studieplats” om studieplatser för självstudier finns tillgänglig här Rapporten: En stol är inte en studieplats (pdf i drive) .
Rapporten kan även läsas som pdf via nedan QR-kod:

QR-kod till rapporten En stol är inte en studieplats
QR-kod till rapporten En stol är inte en studieplats

Studentinflytande för utveckling av utbildningen på KTH

THS Chefer för utbildningsinflytande utbildning@ths.kth.se

Kontakt