Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

KTH SoTL 2019

Teman för KTH SoTL 2019 var "Engaging education"

Bidrag från vår KTH kollegor

Bidrag titel A-K (pdf 7,4 MB)

Bidrag titel K-W (pdf 1,9 MB)

Talare

Arjen Wals

Porträtt av Arjen Wals

The designing learning processes and learning spaces that enable students to contribute meaningfully to sustainability

En kort intervju med Arjen

Arjen Wals är Professor of Transformative Learning for Socio-Ecological Sustainability, Wageningen University

Arjen Wals är professor i socialt lärande och hållbar utveckling vid Wageningen universitet och UNESCO-ordförande inom samma område. Hans undervisning och forskning handlar om lärandeprocesser och lärandemiljöer som gör det möjligt att bidra till hållbarhet. En central fråga i hans arbete är: hur kan man skapa förutsättningar som stöttar (nya) former av lärande, och som tar full hänsyn till den mångfald, kreativitet och problemlösningsförmåga som finns omkring oss, men som fortfarande i stort utsträckning är outnyttjade i vårt sökande efter en värld som är hållbarare än dagens? Arjen Wals är redaktör och medredaktör till flera populära böcker, så som ‘Higher Education and the Challenge of Sustainability’ (Kluwer Academic, 2004).
Han driver dessutom en blogg om hållbarhet inom utbildningsområdet, som kan nås här.

Torgny Roxå

Porträtt av Torgny Roxå

Collegiality as organisational culture

Torgny Roxå hade en uppföljningsdiskussion / workshop om kollegialitet som organisationskultur sedan han hade huvudtalen på KTH SoTL 2017.
8-minuter video med Torgny Roxå (På engleska)

Jonas Thorén

Porträtt av Jonas Thorén

Jonas Thorén, var medieproducent på ITM: s Digital Lärande enhet.
Han skapade smarta och enkla verktyg för att hjälpa lärare att digitalisera sitt kursarbete som är användarvänligt och kostnadseffektivt
Projektet pågick under våren 2019.
Du hittar hans kortfilmer och idéer på KTH Play
Digital Storytelling & Video Production

Filmer från SoTL 2019

Film (1.12 h) med Professor Arjen Wals inklusiv 10 minuters introduktion från Arnold Pears

Panel disckussion (33 m) med Professors Arnold Pears/KTH/ITM, Arjen Wals/WUR, S Silveira/KTH/ITM and THS Education.