Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Upphandling över direktupphandlingsgränsen

Upphandlingsgruppen har ansvaret för att genomföra samtliga upphandlingar över direktupphandlingsgränsen.

Upphandlingsstöd för upphandlingar över direktupphandlingsgränsen ska anmälas i december och juni varje år när så är möjligt. På respektive skola/VS samlar inköpsansvarig in de uppgifter som ska lämnas till upphandlingschef, som därefter fördelar uppdragen till upphandlarna. Kontakta därför inköpsansvarig för din skola alt VS för frågor om anmälan av upphandlingsstöd.

Upphandlingsbehov som inte fanns/kunnat förutses under dessa två "reguljära" anmälningstillfällen får anmälas när de uppstår. Anmälan ska fortfarande ske via inköpsansvarig för din skola/VS.

Innan upphandlingen startar, kontaktar utsedd upphandlare sakansvarig för skolan/VS för att ta fram en aktivitets- och tidplan samt innehållet i Beslut att genomföra upphandling. Skolan/VS ansvarar för att resurser finns, ekonomiska och personella, så att upphandlingen kan genomföras i tid. Beslutet ska fastställas av skolchef/universitetsdirektör innan upphandling påbörjas.

Upphandlaren har ett övergripande ansvar för att upphandlingen sker lagenligt, affärsmässigt och effektivt. Sakansvarig är ansvarig för att behovs- och marknadsanalys är gjord, samt för att ta fram uppdragsbeskrivning och kravspecifikation. Under utvärderingsfasen deltar sakansvarig i valda delar, främst med ansvar för att utvärdera de tekniska kraven.

Efter utvärdering tar upphandlare och sakansvarig gemensamt fram en individuell rapport som tillsammans med tilldelningsbeslut utgör grund för att kunna teckna avtal med vinnande anbudsgivare. Individuell rapport undertecknas av upphandlare och sakansvarig, tilldelningsbeslutet av skolchef/universitetsdirektör, eller den som denne vidaredelegerat beslutsrätten till i samband med beslut om att genomföra upphandling.