Miljökrav vid upphandling
Miljökrav ska ställas i alla upphandlingar där detta bedömts som relevant.
Upphandlingar
Hur miljökrav hanteras för inköp över direktupphandlingsgränsen beskrivs i den KTH centrala rutinen .
Avrop från ramavtal
Vid avrop ska man alltid beakta ifall KTH:s miljökrav kan ställas och produkter som lever upp till miljökrav bör väljas. Vid förnyad konkurrensutsättning bör miljökrav ställas om avtalet ger möjlighet till detta. Se: Miljötips vid inköp
Uppföljning
Skolans inköpsansvarige ansvarar för att följa upp skolans direktupphandlingar och dokumentera vilka miljökrav som har ställts alternativt om inga miljökrav har ställts i ett exceldokument ”Miljökrav i direktupphandlingar”. Dokumentet finns att tillgå på en gemensam arbetsyta inom skolan av inköpsansvarig och administrativa chefen på skolan.
Direktupphandlingar
Ansvarig direktupphandlare på skolan som genomför direktupphandlingar för ett värde upp till och med 100 000 SEK ansvarar för att denna rutin följs och för att miljökrav ställs där så bedöms relevant. Information om upphandlingen i form av uppgift om produkt/tjänst, slutlig kostnad samt om vilka miljökrav som har ställts eller om inga miljökrav meddelas skolans inköpsansvarige efter avslutad direktupphandling.
Skolans certifierade inköpare med ansvar för direktupphandlingar över 100 000 SEK vidarebefordrar information om upphandlingen i form av uppgift om produkt/tjänst, kostnad samt om vilka miljökrav som har ställts eller om inga miljökrav har ställts till skolans inköpsansvarige efter avslutad direktupphandling.