Disposition av startsida
Startvyer ges ett standardiserat upplägg med fokus på genvägar till underliggande avdelningar/institutioner.
Navigeringsmässigt fokus läggs på vänstermeny och tydligt framhävda puffar för avdelningar/institutioner. Konkurrerande menyer och länklistor i högerdelen undviks.
Ambitionen är att skolwebbarna ska kräva så lite strukturellt underhåll som möjligt och att startytan får sitt dynamiska innehåll via redaktörsinsatser på artikelnivå. Nyhets- och kalenderlistningar baseras på aktivitet i motsvarande nyhets- och kalenderavdelningar. Nyhets- och kalenderpuffar baseras på inställningar och innehåll som sätts i motsvarande nyhets- och kalenderartiklar. Presentation av aktualitetsinformation på startsidan blir då automatiserad och enhetligt framställd.
Upplägget är överförbart på avdelningar/institutioner som framhåller forskargrupper på motsvarande sätt. Förekomst av nyhets- och kalenderavdelningar med tillhörande block för startsidor behöver prövas hårt mot tillgång (och frekvens) på aktualitetsmaterial. En sparsmakad startsida som lyfter fram det mest väsentliga innehållet på sajten är att föredra framför en nyhetsbaserad startvy som ej underhålls. Även här gäller att sajten inte ska vara mer underhållskrävande än nödvändigt.