Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Direktiv för sajtövergripande inställningar

Webbadress

Avdelningar och grupper under skola som sedan tidigare har egen så kallad subdomän (t ex www.avd.kth.se) kan behålla denna. Nyupprättade adresser tar däremot fasta på katalogstruktur under www.kth.se. För skolor gäller som tidigare www.kth.se/skola. För avdelningar gäller www.kth.se/avdelning. Avdelningar hanteras alltså fristående skolstrukturen. Grupper under avdelning får adress enligt avdelningsstruktur (t ex www.kth.se/avdelning/grupp).

Akronymer för enhetsnamn föredras i adressled. Avdelning väljer om det primära språket är svenska eller engelska. Grundadressen tar fasta på det primära språket. Vid engelska som huvudspråk nås svenskt innehåll på www.kth.se/sv/avdelning. Om svenska är huvudspråk nås engelskt innehåll på www.kth.se/en/avdelning.

Se även Adressregler för webbplatser och domäner på kth.se .

Artikelbaserad startsida

För startsidor på skola, avdelning och grupp gäller artikelbaserade startsidor. Med andra ord, den artikel som toppar startavdelningens innehållslista gäller som startsida.

Det finns fördelar med att låta en artikel vara startsida. Det ger en större huvudrubrik, möjlighet till ingress, luftigare styckestext (bättre avsedd för längre text), länk till sidan på annat språk samt artikelns traditionella sidfot med innehållsansvarig. Block kan användas även i artikel och disponeras så som i en startavdelning.

Artikelbaserade startsidor ska inte döljas i vänstermenyn. De går då inte att navigera fram till i mobilläge.

Megameny (huvudnavigering)

KTH:s gemensamma så kallade megameny (horisontell toppnavigering i sidhuvudet) gäller även för skola, avdelning och grupp och tillämpas inte i lokal version.

Länkstig

I startavdelningen sätts akronym eller annan förkortning om sådan finns som "Kortadress för meny" så att länkstigen inte skriver ut hela organisationsnamnet. Detta för att undvika alltför omfattande länkstigar på djupet av sajten.

Sidhuvud

Logotyp länkar alltid till www.kth.se.

Organisationsnamn i sidhuvudet skrivs ut med fullständigt namn enligt principen ”Skolan för…”, "Institutionen för..." et c och länkar till enhetens startsida.

Språklänk till höger länkar till översättning av enhetens startsida. Akronym/förkortning är att föredra. Skrivs ut som "[Akronym] in English" respektive "[Akronym på svenska]". Förkortningar får anses fungera tillräckligt väl kommunikativt i kombination med det fullt utskrivna enhetsnamnet intill.

KTH:s gemensamma sökfält används.

Inget övrigt innehåll läggs i sidhuvudet.

I de särskilda fall där megameny inte används (t ex centrumsajter med svagare KTH-koppling) gäller svart linje som avskiljare.

Sidfot

Alla enheter ärver KTH:s gemensamma sidfot.

Sidtitel (suffix)

I webbplatsinställningarna kan idag ett suffix sättas som visas efter sidtiteln (i webbläsarflikar, sökträffar, et c). I regel används inte denna möjlighet på startavdelningar under www.kth.se. Alla sidor på sajten får prefixet "Sidans titel | KTH"

För att koppla sidor till KTH vid externa sökningar är det värdefullt att prefixet förblir KTH. Att bygga in en hierarki här med flera organistionsbeteckningar är inte relevant. Enheter uppmanas därför att inte sätta egen inställning för prefix.

Vänstermeny

Länkar som leder ut ur kontext, alltså inte till innehåll i innevarande avdelning, ska inte ligga i vänstermeny.

Länkar som pekar bort från avdelningen hanteras i artikelyta.

Det finns funktionsmässigt stöd att hantera vissa blocktyper i vänstermeny så som avskiljare och etikettrubriker för att skapa grupperingar i vänstermenyn. Tillämpning av detta bör endast ske i undantagsfall, under kontrollerade former och vara väl förankrade hos KTH:s webbansvariga. 

Benämningar på länkar i vänstermeny bör skiljas från de KTH-gemensamma läkarna i sidhuvudet. Skriv hellre "Forskning på [avdelningen]" istället för bara "Forskning" som kan sammanblandas med länken med samma namn i megamenyn. Det här kan även kräva strukturell översyn. Separata ingångar kan skapas för t ex "Utbildningsprogram" och "Kurser" istället för den samlade ingången "Utbildning" som riskerar att konkurera med länken med samma namn i megamenyn.

Kategorisida

I startavdelningens webbplatsinställningar kan en artikel pekas ut som är målsida för klick på taggar i sidfot. Denna sida måste bära på blocket Kategorisök. 

Enheter upprättar och pekar ut egen sida för kategoriutsökning på lämplig plats i sajtstrukturen. Detta för att besökare som klickar på taggar i sidfot inte ska ledas bort från den lokala sajten.

Språk

KTH:s språkkommitté skriver:

"Webbsidor som bara ska läsas av specialister inom området behöver inte översättas till svenska. Men det är en bra idé att beskriva forskargruppens forskning populärvetenskapligt på en svensk webbsida, för att göra forskningsresultaten mer tillgängliga för allmänheten i Sverige.

Språkpolicyn kräver inte att det finns en svensk version av varje webbsida. Språkpolicyn förordar medvetna språkval relaterade till den målgrupp som tänks. Eftersom forskningen huvudsakligen finansieras av de svenska skattebetalarna är dessa berättigade till att få reda på vilken forskningsresultat deras pengar har resulterat i. Och eftersom svenska är det officiella språket i Sverige är de berättigade att få läsa detta på svenska."

Med utgångspunkt från ovanstående gäller följande för skolor och underliggande enheter på KTH-webben:

  • Skolor har alltid svenska som primärt språk
  • Avdelningar och centra väljer primärt språk
  • Varje startavdelning ska finnas i såväl svensk som engelskspråkig version. Länkning sker via sidhuvud.
  • Minst en översiktligt beskrivande artikel ska finnas på det sekundära språket (med hänvisning till innehåll på primärt språk)
  • Att låta ett och samma språk gälla i flera språkkontexter – i Polopoly att låta innehåll gälla för ej översatta språk – ska ytterst sällan gälla. Engelskt innehåll ska inte visas i svensk kontext och vice versa annat än i högst motiverade undantagsfall.

Alla enheter eller subsajter under skola ska ha en svensk version av ingångssidan så att denna återges och går att länka till i den svenskspråkiga skolstrukturen.