Angående webbläsare
Kända problem eller buggar som uppstår beroende på webläsare när man använder WISUM
Använd sök på sidan för att hitta eventuella frågor och svar
WISUM är inte utvecklat till att vara annpassad till alla webbläsare på marknaden samt alla versioner.
Ofta kan det vara personliga inställningar som gör att det hänger sig eller skapar problem.
Nedan har vi försökt att samla de mest förekommande frågorna vi får.
AKTUELL DRIFTS INFO
Inget för närvarande |
Fråga:
Jag är i en punchout via WISUM men ingen varukorg hämtas hem till WISUM?
Svar:
Oftast är det inte problem mellan leverantören och WISUM utan har uppstått hos användare i dennes webläsare.
WISUM är en databas och har man flera fönster i samma webläsare för WISUM öppet samt att man även testar samtidigt i annan läsare i samma punchout så verkar det låsa sig.
Vid dessa scenarion har vi noterat att det ofta inte går att hämta hem varukorgen.
Lösning- Stäng alla webläsare, starta dem, rensa cache och historik. Stäng och öppna igen men nu bara med ett fönster öppet.
Kvarstår problemet, sänd in en beskrivande felanmälan med skärmdump till kth-ehandel@kth.se så felsöker vi om det är problem i WISUM.
Fråga:
Hur rensar jag webbläsarens cacheminne på en dator?
En webbläsarens cache lagrar kopior av webbsidor som besökts, detta gör det möjligt för sidor att ladda snabbare. Att rensa cachen hjälper till att hålla sidorna uppdaterade med korrekt information.
Svar:
Via historik inställningarna i webläsaren, vet ni inte hur, kontakta ert IT-stöd
Fråga:
Länken jag sparat i mina bokmärken verkar inte fungera?
Svar:
Ta bort bokmärket och gå in från
vår ingångsida
och spara ner länken på nytt.
Fråga:
Trycker på en länk men inget nytt fönster öppnas?
Svar:
Se efter om webläsaren hindrar popup fönster, om ja ta bort det så ska det fungera.
Fråga:
Ser ingen knapp för att komma vidare?
Svar:
Beroende på olika webläsare tar den med olika storlekar för så kallade popup fönster.
Pröva med att maximera fönstret alternativt att pröva med annan webläsare