Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Upphandling och inköp

KTH är en statlig myndighet. Därför är alla på KTH skyldiga att följa Lagen om offentlig upphandling (LOU) samt KTH:s riktlinje  och rutiner för upphandling.

Köpa vara eller tjänst? Följ dessa steg, i nummerordning

För frågor om inköp och upphandling kontakta inköpsansvarig för skolan/VS

1. Du ska använda varor/tjänster som är upphandlade av KTH, via våra egna avtal och/eller avtal som är upphandlade specifikt för din skola. Börja med att tittai i avtalskatalogen  eller Wisum . Det är skolan/VS-avdelningarnas personal som ansvarar för att genomföra beställningarna i Wisum. Upphandlingsgruppen lägger inga beställningar i Wisum.
Om du inte hittar det du söker där, gå till punkt 2.

2. Kontrollera om varan/tjänsten finns på något statligt ramavtal, se avropa.se
Observera att det i vissa ramavtal finns en typ av procedur som kallas förnyad konkurrensutsättning (FKU), kontakta inköpsansvarig för skolan/VS.

3. Om det du söker varken finns på KTH:s avtal eller statliga ramavtal ska du göra en upphandling enligt KTH:s regler. Hur du gör beror på beloppet.

Direktupphandling 1 kr – 99 999 kr (exklusive moms)
Det är skolan/VS-avdelningarnas personal som ansvarar för att genomföra dessa direktupphandlingar och beställningar.

Information och instruktioner, se sidan direktupphandling 1-99 999 SEK

Direktupphandling 100 000 kr – 700 000 kr (exklusive moms)

Kontakta inköpsansvarig för din skola/VS  för mer information.

För att anmäla en upphandling över 700 000 kr (exklusive moms), använd dig av länken Anmälan av upphandling | KTH Intranät (svenska) ,

För skolspecifika frågor hänvisar vi till respektive skolas intranät.