Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Direktupphandling 1- 99 999 SEK (exkl moms)

De här direktupphandlingarna hanteras av verksamhetens anställda på skolorna och VS-avdelningarna.

Lagen om Offentlig upphandling kräver ingen dokumentation för inköp upp till 99 999 kr.

Om möjligt, konkurrensutsätt flera leverantörer. Exempel på hur du kan konkurrensutsätta är att jämföra produkter/tjänster på hemsidor eller ta in offerter från leverantörer.

Hur väljer du leverantör?

Det beror på vad som är viktigt vid just den här direktupphandlingen. Det kan exempelvis vara pris, kvalitet, teknisk prestanda, hållbarhetsaspekter eller något annat som är viktigast. Tänk på att ditt val ska vara det mest fördelaktiga för det behov du har.

Inköpet kan därefter genomföras direkt. av verksamhetens anställda på skolorna och VS-avdelningarna.

Vid vissa inköp kan det vara lämpligt att KTH upprättar ett avtal. Det kan exempelvis gälla inköp av en tjänst, där vi behöver reglera vad som ska ingå i tjänsten och hur den ska utföras. Nedan finns mallar att använda.

Länk till avtalsmall för tjänster/konsulter publiceras här inom kort

Länk till avtalsmall för produkter publiceras här inom kort

Inköpsorder/purchase order (PO)
Vid förfrågan från leverantör om en inköpsorder/purchase order/PO, kontakta inköpsansvarig för skolan/VS   som hjälper dig med den processen.

Inköpsbeslut
Om skolan eller VS-avdelningen internt vill dokumentera och fatta beslut för dessa direktupphandlingar finns här en beslutsmall som kan användas:
Svenska (docx 129 kB)
Engelska (docx 131 kB)


Information och krav gällande fakturor och betalning
När det gäller information kopplat till fakturor, exempelvis fakturareferens, se Faktura och betalning KTH | KTH.

Konsulter

Innan en konsult anlitas behöver detta samverkas på skolans eller VS samverkansgrupp (SSG), se
Skolsamverkansgrupper | KTH Intranät.