Skolchef på EECS slutar

Porträtt på Sonja Berlijn vid tegelvägg.
Sonja Berlijn, slutar som skolchef för Skolan för elektroteknik och datavetenskap.
Publicerad 2023-01-31

Sonja Berlijn, skolchef för Skolan för elektroteknik och datavetenskap slutar på egen begäran sitt uppdrag som skolchef av privata skäl den sista januari.

– Jag fortsätter som professor i hållbara integrerade energisystem på KTH och väljer att lägga min kraft på forskning, undervisning och samverkan. Jag leder också ett nordiskt forskningsprojekt inom energisystem som fokuserar bland annat på social-cybersäkerhet av dessa energisystem (REDISET). Energisystemet står inför stora utmaningar och jag vill bidra med min kunskap och kompetens där behovet är som störst, säger Sonja Berlijn.

Andra uppdrag

Hon kommer också att lägga fokus på andra uppdrag som ordförande för avdelning II på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA. Sonja Berlijn började som skolchef på KTH i början av 2021.
Anders Söderholm, rektor på KTH, kommenterar:
– Som KTH:s första externt rekryterade skolchef har Sonja bidragit med ett värdefullt externt perspektiv i många frågor. Hon har bland annat utvecklat hela EECS-skolans förmåga att arbeta med hälsa, miljö och säkerhet. Sonja har också varit en mycket god ambassadör för inkludering och likabehandling. Som rektor vill jag tacka henne för hennes stora insatser för KTH och önskar henne lycka till i framtiden.

Ann Lantz, professor i människa–datorinteraktion, går in som tillförordnad skolchef för EECS från och med första februari.

Text: Jill Klackenberg
Foto: Susanne Kronholm