Löneutbetalning och skattsedel
Alla medarbetare som ska få lön/ersättning behöver ha registrerat sitt konto hos Danske Bank senast en vecka före utbetalningsdatum.
Registrering av bankkonto
Danske Bank
Alla medarbetare som ska få lön eller annan ersättning utbetald behöver logga in på Danske Banks Lönetjänst och registrera sitt bankkonto, minst en vecka före utbetalningsdagen. Du som redan har konto i Danske Bank behöver också registrera dina kontouppgifter. Du kommer att logga in och identifiera dig hos twoday - Utbetalningstjänst. För att kunna registrera ditt konto måste du ha BankID/e-legitimation eller mobilt BankID. Du som saknar BankID behöver kontakta Lönefunktionen för att få dina bankuppgifter registrerade. Maila till lonefunktionen@kth.se för vidare instruktion.
Om kontot inte har registrerats minst en vecka före utbetalningsdagen kommer värdeavi att skickas ut till den hemadress som finns registrerad hos oss. Kontakta din bank angående information om hur din värdeavi kan lösas in.
Registrera konto hos Danske Bank (twoday) här
Du kan behöva uppge KTH:s kundnummer som är 79220
Om du får ett meddelande som säger "du finns inte i registret" behöver du börja med att registrera dig under: Ny betalningsmottagare.
För support med kontoregistrering hos Danske Bank ring: 0752-48 18 50
Vägledning samt frågor och svar om Lönetjänst finns på Danske Banks Webbplats
Vad händer om du inte registrerar ditt konto i tid?
Om du inte registrerar ditt konto i tid, betalas lönen ut på en värdeavi.
För att säkerställa korrekta löneutbetalningar så är huvudregeln att allt som gäller den innevarande månaden ska attesteras löpande av chef i egenrapporteringen och KTH-res, dock senast den 15:e.
Det är särskilt viktigt att all frånvaro som påverkar lönen så som exempel tjänstledighet registreras och attesteras i god tid innan ledigheten påbörjas för att undvika att du får en eventuell löneskuld.
Lönespecifikation
Du som är månadsavlönad kan logga in och se din lönespecifikation i egenrapporteringen. Klicka på Mina sidor, Lönespecifikation. Kryssa för den månad du vill se och klicka på knappen Lönespec online (presentation) överst.
Elektronisk lönespecifikation i Kivra
Från och med mars 2023 kan du även få ditt lönebesked till den digitala brevlådan Kivra.
Alla som får lön/ersättning från KTH kan se sin lönespecifikation i Kivra. För att se lönespecifikationen i Kivra krävs ett svenskt personnummer och bank-id. Bank-id tillhandahålls av olika banker. Besök
www.kivra.se
för att skapa ett konto alternativt ladda ner Kivra-appen i mobiltelefonen och logga in med bank-id. När lönespecifikationen är skickad finns den tillgänglig i Kivra.
Från och med oktober 2023 skickas inga lönespecifikationer på papper.
Om du har slutat och behöver din lönespecifikation
1) Ansluten till Kivra: Lönespecifikation före mars 2023 kontakta lönefunktionen lonefunktionen@kth.se
2) Ej ansluten till Kivra: kontakta lönegruppen lonefunktionen@kth.se
Skatt
Som nyanställd ska du lämna in en A-skattsedel till KTH. Skattsedeln beställer du från skatteverket.se . Om du inte lämnar in en skattsedel så dras skatt enligt Stockholms stads skattetabell + 10%.