Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Krishantering

KTH arbetar aktivt med krisorganisation för att snabbt kunna hantera allvarliga händelser som kan påverka verksamheten, studenter och personal. Genom att ha en strukturerad krisberedskap säkerställs att KTH kan agera effektivt vid olika typer av kriser.

En kris kan karaktäriseras som en en allvarlig händelse som drabbar plötsligt, oväntat och oförutsägbart, är utanför berördas eller KTH:s kontroll, kan orsaka stora förändringar i livet eller mänskligt lidande, uppfattas som ett allvarligt hot mot individ, grupp eller organisation, samt kan skada förtroendet för KTH.

Inom krisberedskap arbetar KTH utifrån följande principer:

  1. Ansvarsprincipen – Den som ansvarar för en verksamhet under normala förhållanden har också ansvar under en kris.

  2. Likhetsprincipen – Krisorganisationen ska, så långt som möjligt, spegla den ordinarie organisationen för att säkerställa effektiv hantering.

  3. Närhetsprincipen – Krisen ska hanteras så nära den inträffar som möjligt, av de som är direkt ansvariga och berörda.

Under "Krisorganisation vid KTH" får du mer information om hur verksamhetens krisorganisationer aktiveras och gruppernas respektive roller i krishantering.