Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Krisorganisation vid KTH

Krisorganisationen vid KTH är utformad för att snabbt och effektivt hantera allvarliga händelser som kan påverka verksamheten och människor. Genom en tydlig struktur med lokala och centrala krisgrupper, samt klara ansvarsområden, säkerställs en proaktiv och samordnad krishantering. Målet är att minimera skador och upprätthålla verksamhetens kontinuitet vid olika typer av kriser.

1. Lokala krisgrupper

Varje skola vid KTH ansvarar för en lokal krisgrupp som hanterar allvarliga händelser och kriser inom den specifika skolan. Skolchef eller den skolchefen utsett är ansvarig för gruppen, som snabbt ska kunna aktiveras vid en kris. Lokala krisgrupper finns vid olika skolor som ABE, CBH, EECS, ITM, SCI och SciLifeLab. Krisgruppen informerar den centrala krisgruppen vid verksamhetsstödet vid en händelse.

2. Central krisgrupp vid verksamhetsstödet (CKG-VS)

Den centrala krisgruppen vid verksamhetsstödet stödjer skolorna vid allvarliga händelser och hanterar myndighetsövergripande kriser. Gruppen består av säkerhetschef, avdelningschefer från olika områden och en förvaltningsjurist. Gruppen möts varje vecka för att proaktivt identifiera och utvärdera potentiella kriser.

3. Central krisledning för KTH (CKL-KTH)

Central krisledning aktiveras vid större kriser som påverkar flera skolor eller kräver en högre nivå av samordning. Den centraliserade gruppen består av CKG-VS och utökas vid behov med berörda chefer och personal från drabbade områden. Beslut om att aktivera CKL-KTH tas av CKG-VS.

4. Rapporteringsvägar

När CKL-KTH aktiveras fastställs rapporteringsvägar och kommunikationsmetod, där krypterad kommunikation via appen Signal eller e-post med läskvittens är primära metoder för att säkerställa att alla inblandade får och kvitterar informationen.