Alumner inspirerar i Flemingsberg

Tre KTH-alumner
KTH-alumnerna Lars Ershammar, Ellinor Sjöström och Johan Gustafsson på Inspirationsdagen i Flemingsberg. Foto: Åsa Karsberg
Publicerad 2023-08-30

Att få studenterna att känna att de är på rätt ställe och att det finns en rimlig chans för dem att klara utbildningen – hur gör man det på bästa sätt? I Flemingsberg har man sedan ungefär tio år tillbaka satsat på en inspirationsdag för nya studenter. Inspiration, motivation och en chans att umgås med andra studenter – det är enligt Anders Cajander, receptet.

Anders Cajander är universitetsadjunkt och avdelningschef som undervisar i flera kurser på campus Flemingsberg. Tillsammans med GA Mats Nilsson, vice skolchef Sebastiaan Meijer och de programansvariga i Flemingsberg ligger han bakom planeringen och finansieringen av Inspirationsdagen i Flemingsberg, som i år ägde rum den 28 augusti.

– Om det här leder till att en enda student mer tar examen har vi tjänat mer än det kostar, säger Anders Cajander.

För budskapet under dagen är tydligt. Att det krävs en del hårt arbete för att ta examen från KTH sticker ingen under stol med. Men du behöver inte vara någon supermänniska – har studenterna bara motivationen och ger sig katten på att klara sig så går det vägen. Och för de studenter som inte kommit in på sitt förstahandsval var Mats ord lugnande: ”Oavsett vilken utbildning ni går utbildar vi er till problemlösare”.

KTH-alumnerna inspirerar

Att få möta KTH-alumner är en viktig del i inspirationen. I år fick studenterna på Datateknikprogrammet möta Lars Ershammar från Google, Ellinor Sjöström från PwC och Johan Gustafsson från spelutvecklaren King. Deras olika karriärer visar verkligen på vilken bredd av möjligheter som väntar studenterna efter examen. Det var inte många år sedan Johan och Ellinor tog sin examen och som Johan konstaterade efter sin föreläsning: ”Tänk att jag satt i samma sal och lyssnade på samma typ av inspirationsföreläsning för bara fem år sedan!”

Både Lars och Ellinor pratade om att det är viktigt att våga misslyckas. Lars berättade om hur han på sitt första jobb av misstag råkade sänka en stor del av Islands sms-trafik. Det hindrade honom dock inte från att få ett jobb på Google. Det är nämligen av misstagen vi lär oss.

Ellinor berättade om sin resa från naprapat via KTH, till spännande jobb med IT-säkerhet och teknisk forensik på PwC. Att hon fick F på första programmeringstentan sporrade henne bara till att jobba hårdare. På nästa tenta blev resultatet ett A.

”Många bollar i luften”

Efter inspirationsföreläsningar i olika salar promenerade alla studenter gemensamt, anförda av Studentkåren, till Fleminghallen. Där sattes mottot ”Att studera vid KTH kan liknas vid att klara av att hålla flera bollar i luften”, på prov när studenterna fick lära sig att jonglera med hjälp av en professionell jonglör.

Anders Cajander
Anders Cajander. Foto: Jon Lindhe

– Det här är en lekfull avslutning med baktanke, säger Anders Cajander.

– Självklart har jongleringen en tydlig koppling till att man som student på KTH måste klara av att ha många bollar i luften. Men det är också ett tillfälle att träffas under avslappnade och lekfulla former. Det var mer än en student som visade sig ha dolda talanger. Det ledde till att andra studenter kom fram och började prata, ”Hur gjorde du egentligen?”, ”kan du visa mig”. På så sätt skapar man ett naturligt forum för att umgås.

För visst är det viktigt att inse att man måste lägga mycket tid på studierna på KTH. Men det är också viktigt att få ingå i en gemenskap och ha roligt emellanåt. Annars orkar man inte. Eller, som Lars Ershammar lite skämtsamt avslutade sin föreläsning:

– Det finns omtentor. Men det finns inte omfester.

Text: Åsa Karsberg