Amelie om ansvarsfull internationalisering

Publicerad 2023-09-14

Förra veckan hade CBH-skolans ledningsgrupp en strategidag, där vi diskuterade ett antal aktuella frågor. Vi kunde konstatera att det är mycket som händer på KTH nu!

Vi hade bland annat ett pass där vi diskuterade ansvarsfull internationalisering tillsammans med KTH:s vicerektor för internationella relationer, Stefan Östlund. Stefan har tillsammans med ett par kollegor från andra lärosäten skrivit en rapport om ansvarsfull internationalisering, som vi hade som utgångspunkt för diskussionerna.

På CBH-skolan har vi många internationella samarbeten och det är mycket positivt, både för vår forskning och utbildning. Det finns dock regelverk att förhålla sig till och ibland kan gränsdragningen vara svår när det gäller samarbeten med forskare från länder som har andra politiska system, kulturer och lagar. Här är det viktigt att reflektera och göra en riskbedömning innan man ger sig in i ett samarbete. Vi har bra stöd och kan till exempel få hjälp från Research Support Office när det gäller frågor om exportkontroll. Jag tror att det finns en stor medvenhet på CBH-skolan och hoppas att alla fortsätter att reflektera över risker och möjligheter inför kommande internationella samarbeten, som ju är mycket viktiga för oss!

/Amelie