Amelie om besök på två tekniska universitet i Schweiz

Publicerad 2024-04-24

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om besök på två stora tekniska universitet i Schweiz.

Den här veckan har jag tillsammans med rektor och flera personer i KTH:s ledning varit i Schweiz och besökt deras två stora tekniska universitet: EPFL i Lausanne (École polytechnique fédérale de Lausanne) och ETH i Zürich (Eidgenössische Technische Hochschule Zürich). De här universiteten påminner till stora delar om KTH, med forskning och undervisning inom liknande ämnesområden, men mycket är också annorlunda och det har varit otroligt intressant att dela erfarenheter och diskutera framtida möjligheter.

En viktig skillnad är antagningssystemet: på EPFL och ETH antas alla som har en relevant gymnasieexamen, men sedan slutar många efter det första året, om de inte klarar kurskraven. En annan stor skillnad är finansieringen: EPFL och ETH har betydligt större resurser än KTH och basmedlen ges i en gemensam pott för både forskning och undervisning, medan vi i det svenska systemet har en strikt uppdelning mellan de två verksamhetstypernas finansiering.

Även om förutsättningarna är olika finns det mycket på EPFL och ETH att bli inspirerad av och vi kommer hem med många nya idéer!

Amelie