Amelie om CBH-skolans reformagenda

Publicerad 2024-06-04

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om verksamhetsdialogen med KTH och hur CBH-skolan ska arbeta med fakultetsförnyelse och fakultetsutveckling.

Förra veckan hade CBH-skolan verksamhetsdialog med KTH:s rektor, universitetsdirektör, dekanus och prodekanus. Vid mötet gjordes en uppföljning av skolans ekonomi och prognos för 2024, samt en avstämning av hur vi ligger till avseende utbildningsuppdraget. Vi diskuterade också den nya reformagendan och hur skolan planerar att arbeta med aktiviteterna som beskrivs i verksamhetsplanen för 2024-2026.

En annan viktig punkt på mötet var en diskussion om hur vi arbetar med fakultetsförnyelse och fakultetsutveckling. Just nu genomförs en översyn av KTH:s karriärsystem, där en extern utredare tillsammans med prodekanus på KTH ser över det nuvarande Tenure track-systemet för fakultet samt karriärvägar för forskare och adjunkter. Målet med översynen är att utveckla karriärsystemet så att det finns tydligare karriärvägar och en medveten dimensionering av lärarkåren.

På CBH-skolan kommer vi parallellt med denna översyn att göra en kartläggning av våra framtida behov och tillgängliga resurser. Vi kommer att försöka tydliggöra hur olika kategorier av lärare och forskare bidrar till verksamheten och med det som grund utveckla en strategi för framtida nyrekryteringar och dimensionering. Eftersom dimensioneringen hänger ihop med både framtida karriärsystem och resursfördelningsmodeller behöver vi dock utveckla CBH-skolans strategi parallellt med att den KTH-gemensamma översynen genomförs.

Amelie