Amelie om framtidens utbildning

Publicerad 2023-04-12

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om ramverket för framtidens utbildning och vilka projekt vi ska arbeta med på CBH-skolan.

Förra veckan var jag tillsammans med CBH-skolans GA och två vice-GA på ett halvdags-internat för att diskutera KTH:s satsning på ”Framtidens utbildning”. Ramverket för framtidens utbildning innehåller 13 principer  som ska vara vägledande för utvecklingen av KTH:s framtida utbildningar. Principerna beslutades under 2022 och nu var det dags att gå vidare med konkreta utvecklingsprojekt.

Varje skola har tagit fram förslag som diskuterades på internatet tillsammans med övriga skolor och med KTH:s ledning. Det blev en bra diskussion och vi kunde konstatera att skolorna har liknande utmaningar som vi vill arbeta med i ett antal utvalda pilotprojekt. Från CBH-skolan hade vi dock fler förslag än vi kommer att ha möjlighet att starta i år och vi kommer därför behöva titta närmare på förslagen och välja ut vilka vi vill börja med.

Våra projektförslag spänner över flera områden: digital examination, breddad rekrytering, förbättrad genomströmning, programutveckling, tillgång till experimentella miljöer och maker space, m.m. Förslagen var välmotiverade och vi hoppas att de förslag som inte väljs ut i denna första omgång i stället kan komma att genomföras längre fram.

Amelie