Amelie om kollegialt inflytande

Publicerad 2023-06-14

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om planerna på att inrätta kollegiala skolnämnder på KTH.

Den här veckan har jag varit på internat med rektor och KTH:s ledningsgrupp. Det var två intensiva halvdagar, då vi hann diskutera många ämnen. En stor och viktig fråga som diskuterades var hur KTH bäst ska kunna organisera det kollegiala inflytandet i framtiden. Rektor utsåg tidigare i år en utredare, Gunnar Svedberg, som nyligen har presenterat en rapport med sina tankar om kollegialt inflytande. I utredningen föreslås att det inrättas en så kallad skolnämnd – ett kollegialt valt organ – vid varje skola, som enligt förslaget kommer att ha både beredande och beslutsfattande arbetsuppgifter.

Rektors syfte med den nya strukturen är att stärka det kollegiala inflytandet på KTH och säkerställa att frågor där ämnesmässig kompetens är viktig, till exempel frågor som rör utbildning och rekryteringar, hanteras på en nivå som ligger närmare verksamheten inom ämnesområdet. Planen är att de nya skolnämnderna ska vara på plats redan i januari 2024, men det återstår ännu en hel del arbete med att definiera nämndernas ansvar och arbetsuppgifter.

Andra frågor som diskuterades vid ledningsgruppsinternatet var arbetet med KTH:s kommande utvecklingsplan, status för den pågående campusöversynen, uppföljning av KTH:s ekonomi, och en första diskussion om KTH:s inspel till nästa forskningsproposition. Alla viktiga frågor, som vi kommer att få anledning att återkomma till under hösten.

Amelie