Amelie om kollegialt inflytande

Publicerad 2023-10-18

Under hösten har det pågått ett intensivt arbete med att ta fram en ny struktur för kollegialt inflytande och beslutsfattande på KTH. Målet med arbetet är att stärka det kollegiala inflytandet på KTH och flytta beslutsfattande till en nivå närmare verksamheten, där det finns tillräcklig kunskap för att fatta bra beslut.

I den nya organisationen kommer varje skola att ha en fakultetsnämnd, som enligt förslaget ska ha det skolövergripande ansvaret för strategisk planering av utbildning och forskning, ansvara för skolans arbete med uppföljning och utveckling av kvalitet, samt ansvara för kollegial förankring inom skolan. Parallellt med att uppgifter och ansvar för fakultetsnämnden tas fram, pågår förberedelser för val av lärarrepresentanter till nämnden.

Skolan har en valberedning som just nu går igenom de kandidater som har nominerats till nämnden. I november kommer sedan valberedningen att presentera sitt förslag och i december genomförs ett val, så att fakultetsnämnden kan vara på plats och börja sitt arbete redan i januari 2024. Som skolchef kommer jag att leda skolans fakultetsnämnd, som totalt kommer att bestå av sex ledamöter som representerar lärare och forskare, två externa ledamöter och två studeranderepresentanter.

Den nya kollegiala strukturen kommer att innebära en ganska stor förändring för KTH och det kommer säkert att vara litet rörigt i början, innan det nya arbetssättet har satt sig. På sikt tror jag dock att det kommer att kunna fungera bra – förhoppningsvis kan närheten till verksamheten göra att processerna blir mer effektiva och att besluten som tas är bättre förankrade. Jag hoppas på ett stort engagemang och ett högt valdeltagande i valet i december!

Amelie