Amelie om labbsäkerhet

Publicerad 2024-05-29

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om det senaste ledningsgruppsmötet på CBH-skolan och frågan om labbsäkerhet som diskuterades där.

Förra veckan hade CBH-skolans ledningsgrupp ett heldagsmöte för att diskutera aktuella frågor. Vi diskuterade till exempel det nya kvalitetssystemet för utbildning, den nyligen beslutade verksamhetsplanen, och gick igenom status för skolans ekonomi. På eftermiddagen hade vi ett längre pass som handlade om labbsäkerhet. CBH-skolan har labbverksamhet på de flesta av skolans avdelningar och det är viktigt att ha koll på rutinerna, både för personalen och studenternas säkerhet, men också för att det finns lagkrav som vi behöver följa.

En lag som vi inte alltid följer, men där vi med ganska enkla åtgärder kan göra rätt, är att märka upp alla flaskor och burkar med rätt farosymboler. De gamla farosymbolerna, som byttes ut mot nya versioner 2015, har i hög grad fasats ut, men fortfarande finns det produkter på labben som har fel märkning.

Exempel på andra rutiner som inte alltid följs tillräckligt bra är den årliga inventeringen av kemikalier, genomförande av riskbedömningar och hantering riskavfall på korrekt sätt. Eftersom regelverket ändras ibland och vi delvis har olika rutiner vid våra olika campus kan det vara svårt att hålla koll och det var bra att få en aktuell genomgång på ledningsgruppsmötet.

Om du har några frågor om labbsäkerhet går det bra att kontakta skolans labbsäkerhetskoordinator, Natalya Ivchenko. Vi behöver alla hjälpas åt för att få en säker labbmiljö!

Amelie