Amelie om regeringens nya STEM-strategi
CBH:s skolchef Amelie Eriksson Karlström berättar om regeringens nya STEM-strategi, som syftar till att stärka landets kompetens inom naturvetenskap och teknik. KTH och CBH kan bidra på flera olika sätt och mycket av det som redan i dag görs på CBH-skolan ligger i linje med strategin.
2025-02-25
Den här veckan presenterades regeringens nya STEM-strategi, där ”STEM” står för ”Science, Technology, Engineering, & Mathematics”. Syftet med den nya strategin är att genomföra olika åtgärder som kan stärka landets kompetens inom naturvetenskap och teknik. Här kan KTH och CBH-skolan bidra på flera olika sätt.
En viktig del av STEM-strategin, som är mycket relevant för KTH, är arbetet med att få fler barn och ungdomar intresserade av naturvetenskap och teknik. Här är t ex Vetenskapens Hus, där flera personer från CBH-skolan deltar i verksamheten, ett viktigt verktyg för KTH. CBH-skolan är även med och stödjer andra satsningar som riktar sig till ungdomar, t ex sommarforskarskolor.
Ett annat sätt att ge fler personer behörighet till högre utbildning inom naturvetenskap och teknik är att erbjuda teknisk basårsutbildning, vilket CBH-skolan gör på KTH campus, Campus Flemingsberg, och via lärcentra i Norrtälje, Nynäshamn och Södertälje. Det är tydligt att regeringen även fortsatt ser basårsutbildning som en viktig del i arbetet att få fler studenter till högre utbildning inom naturvetenskap och teknik. KTH och CBH-skolan arbetar även aktivt för breddad rekrytering och breddat deltagande, vilket är väl i linje med regeringens ambitioner, där en målsättning är att åstadkomma en mer jämställd rekrytering.
Det är positivt att mycket av det vi arbetar med på CBH-skolan passar bra in i regeringens STEM-strategi och jag hoppas att vi kan fortsätta bidra till att öka intresset för naturvetenskap och teknik i Sverige.
Amelie