Amelie om SciLifeLab

Publicerad 2023-05-03

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om SciLifeLab och utvecklingen av Campus Solna.

Den senaste veckan har jag varit på flera möten som handlar om utvecklingen av SciLifeLab och Campus Solna. KTH har ca 500 anställda på Campus Solna, varav ungefär hälften arbetar på CBH-skolan. Vi har både personal som arbetar inom den nationella forskningsinfrastrukturen, och många forskargrupper.

Verksamheten på SciLifeLab har vuxit mycket under de senaste åren, till exempel genom särskilda satsningar från regeringen på pandemiberedskap och precisionsmedicin och genom Wallenbergstiftelsens stora satsning på datadriven livsvetenskap. Frågor som är uppe till diskussion nu är hur man skulle kunna stärka kopplingen mellan SciLifeLabs forskning och våra utbildningsprogram, hur problemen med trånga lokaler ska kunna lösas, och vilka rekryteringar som ska göras under de närmaste åren. SciLifeLab och Campus Solna är viktiga delar av vår skola och jag hoppas att de kommer att kunna utvecklas bra även i framtiden!

Amelie