Amelie om Sigbritt Karlsson

Publicerad 2023-11-02

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om KTH:s förra rektor Sigbritt Karlsson som avled i veckan.

I lördags nåddes jag av det otroligt sorgliga beskedet att KTH:s förra rektor, Sigbritt Karlsson, hade gått bort på morgonen efter en tids sjukdom. Sigbritt var inte bara rektor på KTH, utan hade även arbetat länge på vår skola och därför är det många hos oss som stod henne nära. Hon var professor på institutionen för fiber- och polymerteknologi och där finns det flera personer som hade en nära relation till henne.

På CBH-skolan har vi ordnat en minnesplats på Teknikringen 30, plan 6, för den som vill sitta ner en stund och minnas Sigbritt. Det finns även en minnesplats och en kondoleansbok till Sigbritts minne på KTH:s bibliotek. Tillsammans med FPT-institutionen och KTH:s ledning planerar vi nu också en minnesceremoni för att de som arbetat nära Sigbritt ska få möjlighet att tillsammans minnas Sigbritt och hennes tid på KTH.

I tider av sorg känns det mesta annat fjuttigt och oväsentligt. Den här veckan tar jag därför en paus från att berätta om annat som händer på CBH-skolan. Ta hand om er och ha en riktigt fin Allhelgonahelg!

Amelie