Amelie om verksamhetsdialogen

Publicerad 2023-10-25

Den här veckan har CBH-skolan haft verksamhetsdialog med rektor, dekanus och andra personer i KTH:s ledning. Vid verksamhetsdialogen diskuteras status för olika pågående satsningar samt planerna för kommande verksamhetsår. Vi hade en väldigt bra diskussion som kommer att ligga till grund för att ta fram skolans verksamhetsplan för 2024.

På utbildningssidan har vi under 2023 arbetat mycket med utveckling av kvalitetssystemet för utbildning. Vi har också haft flera projekt inom satsningen på Framtidens utbildning, som till viss del kommer att fortsätta under 2024. Vi kommer förmodligen att kunna starta nya projekt inom Framtidens utbildning under 2024, så det är dags att börja fundera på vilka pedagogiska utvecklingsprojekt som kan vara intressanta att arbeta med i nästa omgång.

Försöken att utöka utbildningsvolymen inom rektors satsning på ”ekonomi i balans” börjar glädjande nog att ge resultat. Under hösten har det antagits fler studenter till våra utbildningsprogram än föregående år, men den största skillnaden finns inom livslångt lärande-kurser och fristående kurser. Här är det flera av skolans lärare som har gjort fantastiska insatser och utvecklat nya kurser. Det är mycket positivt för skolans ekonomi att vi kan öka utbildningsvolymen och vi hoppas att denna utveckling kan fortsätta under 2024.

Totalt sett är det dock fortfarande mycket som är osäkert runt budgeten för 2024. Den nya modellen för fördelning av grundutbildningsmedel är inte helt spikad än, och vi är inte färdiga med analysen av hur de ökade lokalkostnaderna kommer att slå nästa år. Som jag tidigare har flaggat för kan det dock på sikt komma att bli nödvändigt att förtäta viss verksamhet för att minska lokalkostnaderna.

Amelie