Bilpool med vätgasbilar lanserad på KTH
Nu kan alla KTH-anställda som vill köra en vätgasdriven elbil göra just det. På KTH Campus finns fem Toyota Mirai som kan användas via appen KINTO – både i tjänsten och privat.
Nya Mirai är andra generationen av Toyotas bränslecellsbil. Tankarna rymmer 5,6 kilogram vätgas, tar fem minuter att tanka och bilen har enligt företaget en räckvidd på upp till 600 kilometer.
Att de första nya vätgasbilarna hamnade på just KTH beror på ett initiativ från Göran Lindbergh, professor i tillämpad elektrokemi.
– Vätgas kan produceras av vatten och förnybar el, och när vätgasen sedan används så blir den återigen till vatten. Det bildas inga andra utsläpp. Det finns flera skäl till att vätgas kommer bli nästa stora grej. Dels behöver vi göra en stor förändring i samhället, dels börjar förnybar el bli så pass billigt att du kan framställa vätgas till ett lägre pris. Och dessutom så har vi nu teknologier för att använda vätgasen, som bilar till exempel, säger professor Göran Lindbergh i ett pressmeddelande från Toyota.
Han inledde, tillsammans med skolan för kemi, bioteknik och hälsa (CBH), samtal med Toyota under våren 2021 som ledde fram till samarbetet. Enligt CBH:s skolchef Mikael Lindström är planen att bilarna även ska kunna användas för att demonstrera bränslecellstekniken för studenter vid KTH och att flera studenter ska samarbeta med företaget vid sina examensarbeten framöver.