Catherine Trask är ny programansvarig för Teknik, arbete och hälsa

Catherine Trask
Catherine Trask är ny programansvarig för Teknik, arbete och hälsa. Foto: Jon Lindhe, KTH.
Publicerad 2022-09-28

Sedan första juli i år är Catherine Trask ny programansvarig för masterprogrammet Teknik, arbete och hälsa på CBH-skolan.

– Jag är utbildad yrkeshygienist på University of British Columbia på medicinska fakulteten i Kanada. Innan jag kom till Sverige jobbade jag i tio år på College of Medicine vid University of Saskatchewan, så jag är van vid att närma mig ergonomi från ett hälsoperspektiv.

Som så kallad Canada Research Chair hade jag reserverad tid för forskning och god tillgång till finansiering, men jag hade inte så många kollegor inom området ergonomi och arbetsmiljö och jag var väldigt bortkopplad från avancerad utbildning – på den senaste institutionen jag arbetade gav man inte ens några ergonomikurser, så ja hade inget mandat för att genomföra utbildning på den tjänsten.

Vad fick dig att komma till Sverige och KTH?

– Vissa köper en röd sportbil när de letar efter spänning mitt i livet och andra flyttar till ett annat land! Allvarligt talat ligger det en känsla av äventyr i att komma till en ny plats. Det som verkligen lockade mig med KTH är det internationella ryktet och de fantastiska forskarna på avdelningen för ergonomi, men också det faktum att det i grunden är en skola för ingenjörer. Det ger verkligen ett annat perspektiv och en annan kontext till hur man ser på ergonomi.

– Det har varit ganska omskakande att komma hit och de har gett mig en chans att se på saker på ett nytt sätt. Det har inte alltid varit lätt, men det har alltid varit en erfarenhet som fått mig att bredda perspektiven. Här vill jag verkligen passa på att tacka alla mina kollegor som har hjälpt mig att hitta min plats på KTH – jag lär mig fortfarande nya saker (inklusive att prata svenska!)

Varför sökte du den här tjänsten?

– Jag har redan från början tyckt att det har varit spännande att bidra till utvecklingen av masterutbildningen inom ergonomi och arbetsmiljöteknik. Masterprogrammet är inne på sitt andra årtionde nu, så det är fortfarande ett relativt ungt program som hela tiden utvecklas, uppdateras och förbättras.

Vad ser du fram emot mest?

– Under de senaste 1,5 åren har vi gjort stora förändringar i programmet. Nu ser jag fram emot en viss stabilitet i själva ramverket, så att vi kan ägna oss så att förfina detaljerna för varje kurs. Arbetsgivare, alumner och nyutexaminerade har sagt att praktiska övningar, tillämpade kunskaper och verkliga projekt är mest användbara, så det är det vi kommer att utveckla mer framöver.

Text: Åsa Karsberg