Examination under våren 2021

Publicerad 2021-02-02

Det har kommit nya, mer specifika, direktiv angående kurserna från höstterminen 2020. De kurser från P1 som använt sig av skriftliga salstentamina vid båda tillfällena (oktober och december) måste erbjuda ett extra examinationstillfälle som kan utföras på distans.

Examinator avgör själv vilken typ av distansexamination som ska användas, men GA-gruppen behöver få information om detta genast för att boka vakter. Fyll i detta formulär  senast onsdag den 3 februari och tala om vilken metod ni vill använda.

I formuläret frågas även efter när man vill ha detta tillfälle, men KTH har nu centralt önskat att dessa extra tillfällen ska ligga under vecka 8 och 9. Så för att göra det så enkelt som möjligt använder CBH tentaschemat från P1 och lägger det den 25/2 – 5/3 (så att de tentor som låg första dagen i P1:s tentaperiod ligger den 25/2 osv). Långa tentor flyttas dock från eftermiddag till morgon, så att IT-supporten finns tillgänglig under hela tentamenstiden. Varje examinator får senare den här veckan förslag på när tentamen i varje kurs ska ligga.

Studenterna kommer att anmäla sig som till vanliga tentor, men för de kurser som tänker använda sig av muntlig eller annan individuell examination kommer studenterna inte att se någon tid i anmälan, utan examinator får kontakta dem som anmält sig och komma överens om tidpunkt.

Gäller alla skriftlig salstentamen

Informationen ovan gäller alla kurser som använt sig av skriftlig salstentamen, även om det finns fler än två tillfällen under läsåret. Dock är det extra tillfället endast öppet för studenter som deltagit vid max ett av de tillfällen som erbjudits, har de försökt två gånger får de inte utnyttja detta extra tillfälle (om inte examinatorn själv vill erbjuda det som ett tillfälle öppet för alla, men då det som vanligt kommer att vara brist på vakter ber vi er att inte vara alltför generösa med detta om ni vill ha en övervakad tentamen).

Vi kommer INTE att begära in sjukintyg eller liknande för att studenterna ska bevisa att det var covid-19 som fick dem att avstå från ett tillfälle. Men de kommer att informeras om att detta är skälet till att det extra tillfället erbjuds, så hoppas vi att antalet gamla studenter som dyker upp bara för att ”chansa” kan minimeras.

Examinatorerna behöver inte kolla vilka som uppfyller kravet för att få delta i det extra tillfället, efter anmälan kontrolleras detta och examinatorerna får namnlistan på de som har rätt att få det extra tillfället. ”Plussning” kommer inte att tillåtas vid detta tillfälle.

Kurserna i P2

För kurser som gick i P2 kommer precis samma procedur att tillämpas, men där är det tänkt att de extra tillfällena ska ges under perioden 3/5 – 21/5. Eftersom tillfälle nummer två inte har hållits ännu (omtentamen ligger i påsk) har några examinatorer frågat om de i stället för att ge ett extra tillfälle kan få ändra sin tentamen i påsk från sal till distans. Det svar vi i GA-gruppen kommit fram till är att för små kurser på masternivå är detta tillåtet, men för kurser på förberedande och grundnivå går det inte. Vi vill där att majoriteten av studenterna väljer det vanliga tillfället i sal (av rättvise- och praktiska skäl). Även här får examinatorerna dock mycket gärna redan nu fylla i formuläret och ange hur de vill utföra det extra tillfället.

Kurser i P3 och P4

Vad gäller kurser i P3 och P4 vet vi inte ännu hur det blir med extratillfällen, vi får se hur corona-situationen utvecklar sig, men vi behöver omgående få in information från de examinatorer som ännu inte angivit hur de vill examinera de ”vanliga” tillfällena. För masterkurser är skriftlig salsexamination inte tillåten under vårterminen, men Zoom-övervakad tentamen kan accepteras om det finns goda skäl till det (dock uppmuntras starkt till andra metoder som inte kräver externa vakter).

Fyll i detta formulär om ni vill ha en Zoom-övervakad tentamen:

Ansökan om att ge Zoom-övervakad tentamen

För kurser på grundnivå kan man ansöka om dispens för även skriftlig salstentamen, och då använde man detta formulär:

Ansökan om att ge salstentamen VT2021

För kurser i P3 gäller samma deadline som ovan, dvs. onsdag 3/2, så gör detta genast om ni inte redan fyllt i det. Även för kurser i P4 tar vi förstås gärna emot informationen så snart som möjligt.

Vid frågor kontakta GA Mats Nilsson  eller UA Pelle Dalhammar .