Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kurs inom livslångt lärande lyfts fram som gott exempel

Tre personer med datorer samtalar.
Stefania Giacomellos kurs ”Singelcell och spatiell transkriptomik-dataanalys” lyftes fram på det senaste fakultetsnämndsmötet som ett gott exempel på hur en kurs inom livslångt lärande kan utformas. Foto: KTH
Publicerad 2024-11-11

Stefania Giacomellos kurs ”Singelcell och spatiell transkriptomik-dataanalys” är digital, kort och fokuserad på ett avgränsat ämne.
Den lyftes fram på det senaste fakultetsnämndsmötet som ett gott exempel på hur en kurs inom livslångt lärande kan utformas.

KTH erbjuder sedan ett par år tillbaka ett flertal kurser inom livslångt lärande, alltså kostnadsfria kurser som är tillgängliga även för personer utanför universitetet, såväl studenter som yrkesverksamma.

Stefania Giacomello.
Stefania Giacomello.

Vid CBH:s senaste fakultetsnämndsmöte höll Per Berglund som är ansvarig för Livslångt lärande på skolan en presentation. Han lyfte där fram en kurs som ges av Stefania Giacomello som ett lyckat exempel på hur en kurs inom livslångt lärande kan utformas på ett hållbart och resurseffektivt sätt.

Kort och fokuserad

– Han sa att en kurs som är kort, fokuserad på specifika ämnen och som hålls online är ett bra alternativ för KTH eftersom det inte kräver ytterligare klassrum. Jag tror att de letar efter den här typen av LL-kurser i allmänhet”, säger Stefania Giacomello, forskare vid institutionen Genteknologi.

Kursen på 2,5 högskolepoäng, som Stefania Giacomello har hållit två gånger under de senaste två åren, fokuserar på både teoretiska och dataanalytiska aspekter av nya molekylära tekniker som encells-RNA-sekvensering och spatial transkriptomisk analys, som utvecklats vid KTH och SciLifeLab.

Allt görs online

– Vi gör allting online. Det är en digital kurs i Zoom med sex till sju föreläsningar och tre datorlaborationer. Laborationerna sätts upp i en molntjänst som studenterna får tillträde till. De programmerar i språket R och vi tycker lösningen är väldigt praktisk, säger hon.

Den lärare som vill hålla en kurs inom livslångt lärande kan antingen starta upp en helt ny kurs eller utgå från en befintlig kurs som läraren redan håller. Stefania Giacomello valde det senare alternativet och bröt ut 2,5 högskolepoäng ur en kurs om 7,5 poäng som hon håller tillsammans med kollegan Afshin Ahmadian.

"En smidig övergång"

– Det är bra ur ett lärarperspektiv eftersom kursen redan finns, så det är inte svårt att starta upp den. Det kan bli en smidig övergång till att även hålla en kurs inom livslångt lärande. Den största bördan med att öppna upp en befintlig kurs för utomstående är att det resulterar i fler studenter vilket kräver fler lärarassistenter i datasalarna. Jag säger det mest för att flagga för ett potentiellt problem. Om man öppnar upp för 150 extra studenter innebär det en hel del extra arbete för lärarassistenterna och det måste vi hitta lösningar på, säger hon.

Stefania Giacomellos kurs går i period 2 och attraherar såväl studenter från bioteknikprogrammet, som andra masterstudenter, doktorander och postdoktorer inom och utanför KTH samt yrkesverksamma.

– Oftast är studenterna nöjda. En masterstudent som gick min kurs gjorde sedan sitt examensarbete med mig och den här studenten var från Uppsala universitet. Så det är också en möjlighet att identifiera högt motiverade masterstudenter och rekrytera utanför KTH, på nationell nivå, säger Stefania Giacomello.

Text: Sabina Fabrizi

Har du frågor om Livslångt lärande på CBH? Läs mer här.