Mikael om CBH:s budget

Publicerad 2022-09-29

Skolchef Mikael Lindström skriver om CBH-skolans budget för 2023 och KTH:s ökade lokalkostnader.

Det är inte alla budgetar som är lika roliga att göra och när vi gör vår ekonomiska budget för CBH-skolan 2023 pekar den tyvärr på ökade lokalkostnader i spåren av den höga inflationen och ökande energikostnader. KTH har funnits i snart 200 år och kommer att fortsatta och finnas trots ökande hyror men vi behöver vara kloka i hur vi på KTH nyttjar lokalerna. Vi vill att så mycket av resurserna som möjligt ska gå till forskning och utbildning. Det sker en samlad universitetsdialog med utbildningsdepartementet, men vi behöver också arbeta mer aktivt på KTH när det gäller lokalkostnaderna.

Det har nu bildats en arbetsgrupp med universitetsdirektören, fastighetschefen, ekonomichefen och skolcheferna. Vi behöver ta ett grepp om hela lokalbeståndet både för personal, utbildning och forskning. Vi kommer att träffas en gång i veckan och jag är försiktigt positiv till att vi kan arbeta tillsammans och göra så att vi får en hållbar hyresnivå på KTH. Om någon vecka återkommer rektor med hur vi på KTH ska hantera nivån som preliminärt ligger i budgeten för 2023.

Mikael