Mikael om framtidens arbetsplats på CBH

Publicerad 2021-01-21

CBH:s skolchef Mikael Lindström skriver om framtidens arbetsplats på skolan.

Hur ser framtidens arbetsplats ut för personalen på CBH-skolan? Under pandemin har vi nog alla funderat på detta, och vad vi tillsammans kan göra för att vara en modern och attraktiv arbetsplats – om det så är fysiskt på plats eller på distans.

Vid det senaste strategiska rådet redovisade vår vice rektor för digitalisering, Jan Gulliksen (Gulan), sitt forskningsområde om digitalisering och arbetsprocesser. Under våren kommer en grupp led av Gulan att göra fältstudier på många olika typer av arbetsplatser, enkätstudier över upplevd arbetsmiljö och insamling av bildmaterial över hemarbetsmiljöer.

Syfte med arbetet är:

• Att förstå den digitala arbetsplatsen på KTH hur diversifierad den är och kan vara med alla dess möjligheter och brister.
  • Att kunna beskriva både vad som är styrkor och brister i den digitala arbetsplatsen.
  • Att förstå vilka konsekvenser nuvarande digitala arbetsplats har i termer av kostnader och effektivitetsförluster och vilka potentiella vinster och effekter man skulle kunna uppnå om det förbättrades.

Förväntade resultat:

• Avgörande systemlösningar för verksamheten.
  • Frustrationsskapande system och tidstjuvar.
  • Heterogenitet kontra mönster – standardsystem eller särlösningar.
  • Bristande system, bristande utbildning, bristande support och bristande ledarskap.
  • Digitala arbetssätt – vad vi gör och vad man kan göra.

Då det är verksamheten och våra kollegor som är vår arbetsmiljö behöver vi alla vara involverade i detta arbete och föra diskussionen hur vi kan utveckla den digitala arbetsmiljö och den digitala arbetsplatsen på CBH.

Mikael