Mikael om skoldialog 2

Publicerad 2022-10-05

Skolchef Mikael Lindström skriver om skoldialog 2 och samfinansiering

I morgon har vi Skoldialog 2 med KTH:s ledning. I skoldialogen mellan KTH:s ledning och skolledning görs uppföljning av innevarande års uppdrag samt beredning inför nästa års budget och verksamhetsplan. Vi kommer att ta upp CBH:s utmaningar och framgångsfaktorer i verksamheten för kommande år.

I och med skolsammanslagning av de tre skolorna 2018 har vi bra beredskap för förnyelse av undervisningsprogram inom bioteknologi/hälsa/medicinteknik. Vi har stark tillväxt av extern forskningsfinansiering – stora, aktuella externa satsningar på precisionsmedicin, hälsodata, materialforskning, med mera passar väl in i skolans strategi och fokusområden.

CBH-skolan har en mycket engagerad personal och nyrekryteringarna har varit lyckosamma. När det gäller lokalisering och hyreskostnader finns skolan på fyra campus, och tre av dem hanteras annorlunda än KTH:s centrala hyresmodell. Vi har haft en stark ökning av kostnader (AlbaNova), fortsatt för höga kostnader (Flemingsberg) och brist på plats (SciLifeLab).

En annan punkt vi kommer att lyfta är behovet av samfinansiering och att det strategiska utrymme allt mer äts upp av krav på samfinansiering då våra externa finansiärer endast täcker en mindre del av de gemensamma kostnaderna. Vi kommer också fortsatt att äska medel för startbidrag till nya fakultetstjänster.

Mikael