Mikael om Skoldialog två

Publicerad 2021-10-21

Skolchef Mikael Lindström skriver om Skoldialog två, diskussionerna med rektor Sigbritt Karlsson och de ekonomiska utfallet för CBH-skolan för perioden januari till september 2021.

I tisdags genomfördes Skoldialog två med rektor Sigbritt Karlsson. Den inledande återkopplingen från Sigbritt är att mycket fungerar bra på CBH-skolan gällande utbildning, forskning och samverkan. Vi började med att gå igenom det ekonomiska utfallet för CBH-skolan som ligger på +27 mkr för perioden jan-sep 2021, vilket är mycket bättre än budgeten för 2021, som var på -23 mkr. Det är på grund av intäkterna som är högre än den inlagda budgeten. Kostnaderna ligger i nivå med budgeten. Grundutbildningsutfallet är -6 mkr för aktuella perioden, vilket är bättre än budgeten som är på -14 mkr för 2021. Både intäkterna och kostnaderna är högre än budgeten. Jämfört med samma period förra året är både intäkterna och kostnaderna högre. Att intäkterna är högre beror på att prestationerna har ökat och att vi har fått extra medel för basårsutbildningen. På kostnadssidan är det personal och gemensamma kostnader som ökar mest, jämfört med samma period förra året. Skolans bedömning är att prognosen för helår för grundutbildningen kommer att vara något bättre än den inlagda budgeten. Forskning och forskarutbilningsutfallet är 33 mkr, vilket är betydligt bättre än budgeten som är på -8,7 mkr för 2021. Både intäkterna och kostnaderna är högre än den inlagda budgeten för den aktuella perioden. På intäktssidan är det FoFu-anslagen som har ökat mest, då vi har erhållit extra anslag gällande bl.a. SciLife Pandemic Prepardness. Samt att faktureringen av användaravgifterna för SciLifeLab har ökat i år och redan är upp i det budgeterade värdet för helåret. Det gäller specifikt två institutioner: Genteknologi och Proteinvetenskap. Skolans bedömning är att prognosen för helår för forskning och forskarutbildningen kommer att vara avsevärt bättre än den inlagda budgeten.

Vidare diskuterade vi strategier för Campus Solna och Campus Flemingsberg. Bedömningen är att omsättningen i Solna kommer att öka med nästan 100 procent inom en fyraårsperiod. I dag är en procent av ytorna lediga – varför det är troligen att en expansion med lokaler kommer att ske.

När det gäller Flemingsberg har vi nu under Sebastiaans ledning koncentrerar verksamheten i tre temaområden: Biomedical imaging and simulation, Sustainable work life och Digitalisation of health and care. Vi bedömer att vi kan fortsätta växa organiskt. Som Sebastiaan har utryckt det ”Love it or Leave it” har nu rektor bestämt: Love it! Vi kommer att fortsätta diskussionen kring lokalerna för att hantera hyreskostnaden. Det behöver också finnas satsningar på fakultetstillväxt i verksamhetsplanen 2022.

Glädjande öppnar också rektor för satsningar på startbidrag i verksamhetsplanen för 2022, så vi kommer att återuppta diskussionen i institutionernas ledningsgrupper.

Mikael