Mikael om verksamhetsplanen för 2023

Publicerad 2022-08-31

Skolchef Mikael Lindström skriver om verksahetsplanen för 2023.

I början av veckan träffades vi skolchefer, vicerektorer, rektor och prorektor under ett internat där fokus var verksamhetsplanen för 2023. Litet nedslag följer och vi kommer att informera mer på till exempel våra personalmöten.

Vice rektor för forskning tog upp regerings önskemål om att universiteten ska ansöka om profilområden och det kommer att bli vetenskapsrådets uppgift att ansvara för att ta fram instruktioner och information till lärosäten och sakkunniga. Lärosätena förbereder sina ansökningar och rekrytering av sakkunniga påbörjas under HT2022

I januari 2023 skickar lärosätena in en kort beskrivning av inriktningen på sina profilområden, preliminär titel och en kort beskrivning (ungefär en halv sida) och får möjlighet att ge förslag på sakkunniga. I dagsläget vet vi inte hur mycket medel som kommer att tilldelas våra universitet denna väg men för vårt KTH blir det ett starkt signalvärde i verksamheten. Vi behöver därför göra detta klokt och att så många som möjligt är inkluderade. Vi funderade på rubriken Engineering for a better tomorrow och att vi sedan använder våra 6 forskningsplattformar  som områden som stödjer rubriken.

Vice rektor för utbildning redogjorde för principerna för Framtidens utbildning  och dessa kopplades också till KTH:s arbete med digitalisering. Vi på CBH-skolan behöver fundera på hur vi ska ta oss an det arbetet. Ett naturligt steg skulle vara i vår ordinarie programutveckling. Vi kommer att återkomma under våra lärarträffar.

Vice rektor för internationalisering tog upp det fortsatta arbetet med gemensamma doktorander med partneruniversiteten. Vi har nyligen gjort en satsning med 7 doktorandtjänster där CBH-skolan föll väl ut och ambitionen är att på sikt komma upp i ett 20-tal tjänster varje år, ett mer konkret sätt att arbeta med våra partneruniversitet.

Mikael