Möt Torbjörn Gräslund – CBH-skolans nya GA

Torbjörn Gräslund
Torbjörn Gräslund är ny GA på CBH-skolan sedan 1 januari 2024. Foto: Jon Lindhe, KTH
Publicerad 2024-01-17

Torbjörn Gräslund är professor i medicinsk proteinteknologi och i sin forskning ägnar han sig åt att designa proteiner för medicinska tillämpningar. Från och med 1 januari i år är han också ny grundutbildningsansvarig, GA, på CBH-skolan.

– Det vi gör på KTH är viktigt för samhället, vi gör utbildning som är fantastiskt bra. Bara att få vara med och leda utbildningen in i framtiden ska bli fantastiskt roligt och känns viktigt.

Torbjörn Gräslund

Utbildning: Civilingenjörsutbildning i kemi på KTH, följt av doktorandstudier och sedan en postdoc i Kalifornien.

Familj: Flickvän och tre barn, varav bara den yngsta bor hemma.

Bor: Villa i Hägersten.

Fritidsintressen: Spelar elgitarr – ibland till och med för publik. Gillar att spela dataspel.

Torbjörn Gräslund började läsa kemi på KTH 1990 och fortsatte efter sin civilingenjörsexamen med doktorandstudier i proteindesign. Efter en postdoc på The Scripps Research Institute i La Jolla, Kalifornien – där han var med och designade en föregångare till gensaxen CRISPR/Cas9, som gav Emanuelle Charpentier Nobelpriset i Kemi häromåret – återvände han till KTH. Sedan 2017 är han professor på KTH och från och med januari i år är han ny grundutbildningsansvarig på CBH-skolan.

Forskar om målsökande proteiner

I sin forskningsgrupp arbetar han med att designa proteiner för medicinska tillämpningar. Det kan till exempel handla om proteiner som kan målsöka cancertumörer. Kopplar man sedan på cellgifter på proteinerna kan de levereras direkt till cancertumören, utan att behöva skada andra organ.

– Att jag blivit kvar på KTH så länge beror på att det är en väldigt bra arbetsgivare. Det är en stimulerande miljö att jobba i, på så många sätt. Jag har jättemånga bra kollegor och det är alltid roligt att diskutera forskning och utbildning med dem.

Engagerad i utbildningen

Parallellt med forskningen har Torbjörn Gräslund jobbat som lärare ända sedan 2006. Redan 2007 började han engagera sig i att driva utbildningen och han blev så småningom vice GA. På frågan om varför han ville bli ny GA kommer svaret snabbt och självklart.

– Jag har undervisat minst en kurs om året sedan 2006. KTH bedriver utbildning som är av toppkvalitet i jämförelse med många andra universitet och vi är ett ledande tekniskt universitet i Sverige och Norden. De ingenjörer som examineras från KTH bidrar till att bygga vårt välstånd. Vi gör helt enkelt en viktig samhällsinsats. Att få vara med och designa det här som en av fem GA på KTH är en väldigt viktig uppgift. Jag skulle säga en både viktig och rolig och jag ser verkligen fram emot att få leda den här utbildningsorganisationen.

Visioner och Framtidens utbildning

När det gäller visionerna framåt nämner han bland annat utvecklingsprojektet Framtidens utbildning.

– Å ena sidan vill vi behålla och ge ungefär de program som vi ger idag. Å andra sidan är det viktigt att ha fokus på att utveckla våra program och kurser framåt, så att vi fortsätter att vara relevanta. Vi måste utvecklas, se till att ligga i framkant och följa med vår samtid. Här har Framtidens utbildning en viktig roll. Vi kanske gnisslar tänder för att vi får mer att göra, men faktum är att de projekt vi satte i gång under 2023 har varit väldigt lyckade. Det ger väldigt mycket att lägga ner den där tiden.

– Sen är det bra att vi har möjlighet att ge utbildningar på distans, då kan vi utbilda människor över hela Sverige och faktiskt engagera lärare från hela världen. Men vi måste också – hur klyschigt det än kan låta – se till att ha ett levande campus, där studenterna känner att de vill vara.

Han nämner att CBH-skolan gör mycket för att bredda rekryteringen genom de utbildningar som erbjuds.

– Vi på CBH breddar utbildningen mot grupper som historiskt sett inte har läst på KTH, kvinnor och personer med invandrarbakgrund. På bio- och kemiprogrammen har vi idag fler kvinnliga studenter än manliga och på våra program i Flemingsberg har vi lyckats rekrytera många studenter med invandrarbakgrund. Tekniskt basår är oerhört viktigt för att kunna få in de som inte läste teknik eller natur på gymnasiet på ingenjörsutbildningarna.

– Det vi gör på KTH är viktigt för samhället, vi gör utbildning som är fantastiskt bra. Bara att få vara med och leda utbildningen in i framtiden ska bli fantastiskt roligt och känns viktigt, säger Torbjörn Gräslund.

Text: Åsa Karsberg

Läs mer om Framtidens utbildning och CBH-skolans projekt

Vad gör en GA?

Grundutbildningsansvarig har ansvar för att samordna arbetet med att upprätthålla och utveckla kvaliteten i utförandet av utbildningen på behörighetsgivande nivå, grundnivå, avancerad nivå vid skolan och för skolans utbildning för livslångt lärande. Grundutbildningsansvarig har också, tillsammans med fakultetsnämnden, ansvar för att skolans utbildningsprogram och kursutbud utvecklas i linje med KTH:s vision och övergripande mål och med skolans verksamhetsplan. Utvecklingen av utbildningsprogram ska ske i samförstånd med KTH:s övriga skolor.