”Mötet med studenterna är det bästa med mitt jobb”

Möt CBH:s verksamhetsstöd

Maria Orgmets
Maria Orgmets är utbildningshandläggare och masterkoordinator på CBH-skolan. Foto: Jon Lindhe
Publicerad 2023-12-06

Det säger Maria Orgmets, utbildningshandläggare och masterkoordinator på CBH-skolan.

Namn: Maria Orgmets

Jobbar som: Utbildningshandläggare och masterkoordinator

Bor: I villa i Täby med sambo och två barn i sena tonåren.

Började på KTH: 2010

Mer om Maria: Maria växte delvis upp i Madrid och pratar flytande spanska. På fritiden dansar hon Sevillanas, som är en slags folkdansversion av Flamenco. Hon tycker om att läsa och är med i en bokcirkel.

Maria Orgmets är masterkoordinator och utbildningshandläggare på CBH-skolan och har hand om masterprogrammen i kemi och bioteknologi. Hon jobbar också med en del administration kring fristående kurser inom Livslångt lärande.

Som masterkoordinator fungerar Maria Orgmets som studievägledare för studenterna på masterprogrammen på Valhallavägen, AlbaNova och masterprogrammet Molekylära tekniker inom livsvetenskaperna som ges av Stockholm Trio.

Det kan handla om att hjälpa studenterna med frågor kring behörighet, att välja vilka kurser de ska läsa och att planera så att de får rätt antal poäng under de olika läsperioderna. Det kan också vara studenter som vill ha studieintyg eller har frågor om visum. Men ibland behöver hon också stötta på andra sätt.

– Det kan komma studenter till mig som inte mår så bra, som känner sig ensamma och som varken har familj eller vänner i Stockholm. Det är ibland en stor kontrast att komma från ett annat land och plugga i Sverige, där studieupplägget ser lite annorlunda ut. Internationella studenter är ofta vana vid föreläsningar och att lära sig saker utantill. Här har vi mycket projekt och grupparbeten. För vissa studenter kan det här bli en krock och det kan vara svårt att hantera en annan studieform än den man är van vid.

Hektiskt tempo

Mejlboxen är ständigt full och det kan vara hektiskt, särskilt till exempel under ansökningsperioder, terminsstart och när det är dags för kursregistrering. Att man måste söka till höstens och vårens kurser är det inte alla som har koll på – eller så har de missat sista datum för ansökan. Då får Maria rycka in och hjälpa till.

– Jag svarar på väldigt många mejl – just nu är det till exempel många som ska söka till examensarbetet och som behöver hjälp med att se om de är behöriga. Men om det handlar om mer komplexa frågor brukar jag boka in studenterna för ett möte, antingen fysiskt eller på Zoom. Det blir så mycket lättare att hjälpa dem om vi sitter ner tillsammans och pratar.

Det är stundtals mycket administration – listor som ska sammanställas, information som ska skickas, välkomstbrev som ska gå iväg och studenter som ska antas på kurser. Hon får också många frågor från programansvariga, lärare och kollegor. Det är, som hon säger, inte konstigt att det blir många frågor när man jobbat på KTH i över 13 år.

Mötet med studenterna

Men det roligaste med jobbet tycker hon är själva mötet med studenterna.

– Att känna att en student som nyss var ledsen och uppgiven går från mitt rum med en känsla av hopp – det är nog det allra bästa med mitt jobb! Kontakten med studenterna är det absolut roligaste med att vara masterkoordinator. Att känna att jag finns till för dem och att de är glada över det.

– En annan sak som är bra med det här jobbet är att det är så varierande uppgifter. Ena dagen har jag samtal med studenter, nästa sitter jag i ett webbinarium för presumtiva internationella studenter eller har möte med KI och SU, som vi samarbetar med, eller samordnar CBH-skolans insatser på Mastermässan. Sedan har jag så många bra kollegor som jag trivs med också, det är ju jätteviktigt för att man ska tycka att det är kul att gå till jobbet.

Text: Åsa Karsberg