Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Ny arbetsgrupp för att bredda rekrytering och deltagande

Kvinna framför trappa.
Cristina Al-Khalili Szigyarto ingår i fakultetsnämndens nya grupp för breddad rekrytering och breddat deltagande. Foto: Åsa Karsberg.
Publicerad 2025-12-03

En ny arbetsgrupp i CBH:s fakultetsnämnd ska i december presentera en plan för arbetet med breddad rekrytering och breddat deltagande på skolans utbildningar.

Cristina Al-Khalili Szigyarto, Eva Malmström Jonsson och Martina Lahmann, är alla ledamöter i CBH:s fakultetsnämnd och utgör den nyligen bildade arbetsgruppen, vars arbete stöttas av kanslichef Marie Larsson och studentrepresentanten Sanna Berglund.

Bakgrunden är att KTH har som mål att utöka sin rekrytering av studenter för att skapa en blandning av studenter som är representativ för befolkningen.

– KTH rekryterar framför allt studenter där båda föräldrarna är akademiker. Vi vill gärna nå ut bredare, så att vi rekryterar även de som inte är bekanta med KTH eller kommer från studieovana miljöer. Vi vill också gärna nå förmågor utanför storstäderna, säger Cristina Al-Khalili Szigyarto.

Vill att studenter stannar

Breddat deltagande handlar om att se till att de studenter som antas stannar kvar och avslutar sina studier.

– Det finns ju ett stort avhopp. Många studenter börjar men byter sedan utbildning. Ibland vet vi inte om de byter till ett annat universitet eller inom KTH. Det kan vara att det inte funkar med familjesituationen, att de inte hittat studietekniker eller av någon annan anledning inte mäktar med studierna, säger Cristina Al-Khalili Szigyarto.

Under december månad ska alla skolor ha inrättat planer för hur arbetet med breddad rekrytering och breddat deltagande ska gå till under 2026. Arbetsgruppen ska därför presentera en plan som ska godkännas av fakultetsnämnden.

CBH drivande

Cristina Al-Khalili Szigyarto berättar att CBH redan tidigare varit drivande i många av KTH:s satsningar på området, som samarbetet med lärcentra i Södertälje och Norrtälje, verksamheten på Vetenskapens hus och Lärarlyftet, där gymnasielärare får hjälp med kompetensutveckling och information om KTH och dess forskning.

– Dessutom har vi också nytta av Eva Malmström Jonssons erfarenhet och tidigare arbete med att öka intresse för ingenjörsyrket och för teknik mer generellt hos ungdomar.

Inventering och effektivisering

Just nu handlar arbetet om att inventera de satsningar som redan görs på CBH.

– Planen är att kartlägga vilka satsningar som görs och på vilken nivå samt integrera dem med det som KTH centralt redan gör, säger Cristina Al-Khalili Szigyarto.

Ett exempel på något som skulle kunna samordnas är rekryteringen av studenter och de studentledda räknestugor som anordnas inom olika program och delar av skolan.

Varför är den här frågan viktig?

– Det handlar om framtidens ingenjörer och tillgången till kompetens i samhället, men också om framtida kollegor och forskare. De grupper som vi inte riktigt når – ungdomar från studieovana miljöer eller tjejer – får inte en chans att bidra till att utveckla sig själva, CBH eller samhället, säger Cristina Al-Khalili Szigyarto.

Hon säger att ett kontinuerligt flöde av studenter med varierande bakgrund är viktigt för KTH:s utveckling. Heterogena grupper sammanför olika perspektiv och utvecklar individens kritiska tänkande, vilket stimulerar kreativitet och nya innovativa lösningar.

– Både forskningen och själva samhället har nytta av att KTH:s studenter blir mer representativa för Sverige, säger Cristina Al-Khalili Szigyarto.

Text: Sabina Fabrizi