Nya seminarier maxar forskningen

Seraina Dual hoppas att seminarierna ska bli en livlig och givande arena för alla forskare på CBH. Foto: Jon Lindhe, KTH
Publicerad 2023-10-04

Med Stanford som inspirationskälla bjuder MTH in alla forskare på CBH till forskarseminarier. På 45 minuter presenterar unga forskare aktuell forskning medan publiken deltar med idéer och tips.

När Seraina Dual var postdoktor på Stanford upptäckte hon nyttan med att delta i forskarseminarier varje vecka. Som universitetslektor på Medicinteknik och hälsosystem vill Seraina föra traditionen vidare.

– Seminarierna bygger gemenskap, vi kan dela idéer och tipsa varandra om metoder, säger Seraina.

I våras drog hon igång MTH:s forskarseminarier på försök. Från i höst är alla forskare på CBH välkomna att delta i seminarierna.

– Efter presentationen på 20 minuter kommer den viktigaste delen – en 25 minuter lång och mycket engagerad diskussion med publiken, säger Seraina.

Ämnena handlar om allt från bildbehandling till ergonomi och hälsoinformatik. Unga forskare kommer också att bjudas in för att tipsa om och demonstrera de resurser som finns på skolan.

– Vårt mål är att underlätta utbyte och maximera den akademiska upplevelsen för unga forskare vid KTH, säger Seraina.

Seminarierna äger rum på onsdagar i Flemingsberg, men det går också att delta via Zoom. Den 11 oktober är det dags för nästa seminarium.

– Vi uppmuntrar alla att ställa frågor så att föredragshållaren lämnar rummet med nya idéer och riktningar, säger Seraina Dual.

Text: Leena Höijer

Läs mer om MTH:s forskarseminarier i kalendern