Omfattande renovering av Kemihuset inleds

Tegelhus med träd och gräsmatta framför.
Kemihuset på Teknikringen 26-36 stod färdigt 1921 och är ritat av Erik Lallerstedt, tidigare student och professor på KTH. Foto: Jon Lindhe, KTH
Publicerad 2022-02-02

Kemihuset på Teknikringen 26-36 kommer att genomgå en omfattande renovering de närmaste åren, för att göra plats för centrumbildningen 2MILab och forskningsavdelningen Yt- och korrosionsvetenskap som flyttar in i den västra flygeln. Ett utmanande projekt – då tegelbyggnaden från 1921 är ett byggnadsminne och en synnerligen kulturhistoriskt värdefull byggnad.

– Det har inte varit helt lätt under resans gång. Långa väntetider på beslut, en trög upphandlingsprocess och väntan på bygglov och godkännande från Länsstyrelsen har satt tålamodet på prov. Lokalerna på plan fem, där 2MILab ska flytta in, är i dag kontor som nu ska bli labb. Det har inneburit en mängd utredningar och omfattande projektering med många discipliner inblandade, säger Maria Helleberg, projektledare på KTH fastigheter.

Kvinna i vit kappa i källare.
Projektledare Maria Helleberg. Foto: Jon Lindhe, KTH

Projektet, som startade redan 2018, har vuxit med tiden och kommit att inkludera även tomma lokaler på plan fyra som nu ska bli labb och kontor. På plan sex byggs pentryt ut och på plan sju görs en renovering av labb och kontor då detta inte är gjort sedan 1980-talet. Samtidigt pågår ett parallellt fönsterrenoveringsprojekt som hyresvärden Akademiska hus driver.

– Vi har projekterat under hela pandemin i en stor grupp med bland andra arkitekter, konstruktörer, VVS-, el-, gas-, styr-, tillgänglighet-, brand- och teknikkonsulter och labb-inredningsarkitekt. Det har funkat väldigt bra med Zoom. Vi sitter och kollar på samma ritning och kan göra de ändringar som behövs direkt, säger Maria Helleberg.

Vibrationskänsliga instrument

Då flera av instrumenten som ska in i 2MILabs nya lokaler är mycket vibrationskänsliga har det gjorts ett omfattande utredningsarbete med flertalet vibrationsmätningar och fullskaleprov. Olika sätt att stötta golvet där instrument ska placeras har testats – och man har även tagit hjälp av en akustiker som arbetat med Kungliga Musikhögskolan och deras komplexa miljöer. Det har lett till en lösning där golven under instrumenten i vissa labb behöver friläggas från resten av byggnaden.

– Vi har ett plan under 2Milabs lokaler som är en krypgrund med både berg och grus i olika nivåer och en viss distans till marken. Så det har varit väldigt svårt att göra stöttorna som ska stödja golvet där instrumenten står, säger Maria Helleberg och fortsätter:

– Vi kommer att såga ut stora plattor i golvet så att de helt friläggs från huset. Eftersom huset orsakar oönskade vibrationer från människor, driftutrymmen och andra instrument. I rum 525, i hörnet har vi gjort en testplatta där vi finjusterar. Helst hade vi gjutit fundament men det är svårt att komma in för att arbeta i krypgrunden och det skulle gå åt en väldig mängd betong för att gjuta upp. Det här har varit vår största utmaning!

Kvinna i vit kappa håller upp en lapp i ett snöre.
Hål har borrats genom golven och lappar hängts ner till krypgrunden under huset för att underlätta för byggarbetarna. Foto: Jon Lindhe, KTH.

Byggnaden är K-märkt, vad har det inneburit?

– Vi har haft med oss en byggnadsantikvarie i projektet, det behöver man när man gör ingrepp i en sådan här fastighet. Det arbete vi gör följs även upp av Länsstyrelsen och man får förhandla hela tiden. Det finns detaljer i fastigheten, dörrnischer och sådant, som måste tillgänglighetsanpassas men där kulturvärdena är överordnade. Då har vi fått göra vissa labb tillgängliga, det har varit okej från tillgänglighetskonsulterna. Till exempel så blir det ett större pentry på plan sex, där vi bygger om i WC-paketet för att inrymma en tillgänglighetsanpassad RWC. Blir det en föreläsning i det där stora pausrummet så ska det funka för alla besökare.

När ska det vara klart?

– Enligt tidplanen ska sista byggetappen vara klar vid årsskiftet 2023/2024. Sedan kommer etableringsetappen, själva inflytten, som troligtvis blir klar första kvartalet 2024.

Text: Jon Lindhe

Så påverkar bygget förbipasserande och personal i huset

• En byggarbetsplats etableras på själva Kemigården och byggbodar på Teknikringen.
  • Alla vägar runtomkring hålls öppna och man ska kunna använda alla ingångar.
  • Brandutrymningar kommer att kunna ske fungera på samma sätt som vanligt.
  • Informationslappar kommer att sättas upp i huset och uppdateringar från Akademiska hus publiceras i appen Mitt Campus
  • Eventuella driftstopp och avstängningar kommer att aviseras i god tid.