Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Så kan vi återhämta oss på jobbet

Publicerad 2022-08-31

För att vi ska fungera och må bra, både på jobbet och fritiden, behöver vi återhämtning. Hur mycket återhämtning vi behöver och av vilket slag – det är olika från person till person. Men förutom att ta pauser ibland, vad kan vi göra när vi jobbar? Så här säger forskningen om tre faktorer som påverkar vår återhämtning.

Variation

Försök variera dig och växla mellan olika arbetsuppgifter. Det ger ny energi.

Gemenskap på jobbet 

Det är både en förutsättning för att vi ska kunna återhämta oss, och ger oss återhämtning i sig. Att kunna samarbeta, få positiv feedback från kollegorna och få stöd när det behövs, det är viktiga faktorer. Och hoppa inte över fikapausen – en stund med prat och skratt och möjlighet att lära känna varandra lite bättre bidrar också till bättre återhämtning.

Att arbetet känns hanterbart 

Det är viktigt att vi känner att vi har möjlighet att påverka vår arbetssituation. Att vi hinner göra klart en arbetsuppgift innan det är dags för nästa och att vi upplever att vi har kontroll.

Chefen som förebild

– Vi får inte glömma att vi alla bär ett ansvar för vår egen hälsa och vi är alla en del av vår egen arbetsmiljö, säger Ove Strind, vice HR-ansvarig på CBH-skolan.

Ove Strind
Ove Strind. Foto: Jon Lindhe, KTH.

– Vi vet att återhämtning och reflektion inte bara minskar den negativa stressen, utan också utvecklar vårt sätt att lösa krävande situationer och problem på arbetet.

– När det gäller chefens roll och ansvar, ser jag framför allt våra chefer som kulturbärare. Våra chefer behöver också utrymme för återhämtning och reflektion, för att vara framgångsrika och hållbara som chefer och ledare. Att vi har chefer som tänker på sin återhämtning sänder också ut en jätteviktig signal till våra medarbetare att följa vår omtanke om oss själva och om varandra, säger Ove.

Du kan läsa mer om återhämtning på Sunt arbetsliv.

Text: Åsa Karsberg