Stefan Ståhl inspirerar både elever och lärare: ”Det är fruktansvärt kul!”

Stefan Ståhl
Stefan Ståhl älskar att föreläsa. Foto: Jon Lindhe
Publicerad 2024-03-05

I mer än tio år har Stefan Ståhl inspirerat gymnasieelever till att läsa bioteknik – och än har han inte tröttnat. Den egna forskningen handlar om målsökande läkemedel, med målet att kunna bota sjukdomar som cancer och demens. Tacksamma ämnen att föreläsa om, menar han. Nu hoppas han att en ny generation forskare vill ta över stafettpinnen.

Stefan Ståhl

Stefan Ståhl tog en civilingenjörsexamen i kemi 1987 och disputerade 1992 på malariavaccin.

Som KTH-ledamot i den rådgivande styrelsen för Stockholm Science City Foundation 2006–2009 deltog han i utarbetandet av det ursprungliga förslaget som ledde till inrättandet av SciLifeLab, där KTH är värduniversitet. Han är sedan 1999 professor i molekylär bioteknologi vid institutionen för proteinvetenskap.

Han var med och initierade utvecklingen av masterprogrammet Molecular techniques in Life science, den första masterutbildningen med gemensam examen från KTH, KI och SU.

En regnig fredagsmorgon i februari möter Stefan Ståhl 10 elever från Täby Enskilda gymnasium och deras lärare i receptionen på SciLifeLab i Solna. Eleverna går sista året på Naturprogrammet med programfördjupning bioteknik.

De tio gymnasieeleverna i det lilla mötesrummet på SciLifeLab lyssnar uppmärksamt och ställer – till Stefan Ståhls uppenbara förtjusning – initierade frågor. Efter föreläsningen och rundvandring i ett av labben, är eleverna smått stjärnögda. På en rak fråga om de är sugna på att läsa bioteknik kommer ett i princip unisont ”ja” som svar.

Stefan Ståhl är professor i molekylär bioteknologi vid institutionen för proteinvetenskap. Hans egen forskning handlar om målsökande läkemedel, med målet att kunna bota sjukdomar som cancer och demens. Det här är inte första gången han håller en föreläsning och rundvandring med gymnasieelever. I snitt har han tagit emot ett tiotal grupper varje år sedan 2013. Och det går inte att ta miste på att han brinner för att inspirera unga.

Älskar att hålla föredrag

– Jag har alltid älskat att hålla föredrag, i alla sammanhang. Jag gillar lärandet som sådant, att föreläsa och engagera på alla nivåer. Och det är något särskilt med att möta eleverna på gymnasiet. Grunden i det jag försöker förmedla är att det här med Life science inte är så komplicerat egentligen, säger han.

– Det är också ett tacksamt ämne att tala om. Det är lätt för de som lyssnar att förstå vikten av att hitta läkemedel mot folksjukdomar som cancer, demens, MS eller Parkinson. Eller lösningar på de stora miljöfrågorna.

Det var Anders Blomqvist på Vetenskapens hus som först frågade om Stefan Ståhl kunde tänka sig att föreläsa hos dem när de hade gymnasiebesök. Efter det tog det fart. För det mesta börjar det med en föreläsning på Vetenskapens hus, följt av en rundvandring i labben på AlbaNova. Men han tar också emot grupper på SciLifeLab.

Ofta har han med sig en doktorand som får guida i labben och berätta om sin egen forskning. Eller som han själv säger: ”Jag är ändå en gammal gubbe och det kan vara roligt att ha med någon som är närmare dem själva i ålder som de kan relatera till”.

Fortbildning för gymnasielärare

Förutom att ta emot gymnasieklasser erbjuder Stefan Ståhl och några av hans kollegor även fortbildning för gymnasielärare.

– Det är fruktansvärt kul. Gymnasielärare sitter med ett tungt jobb och en usel budget. De kanske pluggade för bara tio år sedan men känner inte alls igen vad som pratas om idag inom Life science. Vi har kört tre, fyra föreläsningar med rubriken ”I forskningens framkant på SciLifeLab”. Sedan har vi gott om tid för mingel och frågor efteråt. De ställer så många frågor att man nästan får säga till dem att det är dags att gå hem sen.

Stefan Ståhl menar att det skulle vara lätt att skala upp det här på KTH om man ville. Själv har han lovat att köra ännu ett år i samarbete med Vetenskapens hus, i vars vetenskapliga råd han sitter. Men sedan tycker han att det är dags för andra att ta över. Då är hans råd till KTH att man väljer unga forskare och att man inte glömmer att prata om det som är så viktigt för många unga i dag – entreprenörskap och innovation.

– Jag får ofta frågan om jag har blivit rik och det har jag ju inte, men jag har haft väldigt kul. Jag har startat flera företag och skrivit många patent. Vill man inspirera unga idag ska man inte glömma bort den biten. För många gymnasieelever som vill bli studenter på KTH hör just entreprenörskap och innovation till drivkrafterna.

Text: Åsa Karsberg

Vetenskapens Hus

Vill du också bidra till att sprida KTH:s forskning och inspirera unga? Vetenskapens hus ägs av KTH, Stockholms universitet i samverkan med Stockholms stad.

Vetenskapens hus hemsida