Therese Röstlund håller ställningarna i Flemingsberg

Leende kvinna i skjorta.
Therese Röstlund. Foto: Jon Lindhe, KTH
Publicerad 2023-10-10

Therese Röstlund är utbildningsadministratör och hjälper både lärare och studenter på plats i Flemingsberg.
– Att lösa problem är något av det absolut roligaste med det här jobbet, säger hon.

Vad gör ni på Service och lärarstöd?

Namn: Therese Röstlund

Arbetar som: Utbildningsadministratör, CBH Service och lärarstöd

Har arbetat på KTH: Sedan 2005

Gör på fritiden: Styrketränar och umgås med barn och barnbarn

– Service och lärarstöd består av två delar. Service hanterar ärenden som till exempel catering, evenemang, uppvaktning, inköp, lokalbokning och hjälp med passerkort. Den andra delen består av lärarstöd och studentsupport, det är den delen som jag arbetar med. Vi på Lärarstöd hjälper lärare med bland annat tentor, resultatrapportering i Ladok, med Canvas, DiVA och schemaremisser, säger Therese Röstlund.

– Vi svarar också på mejlfrågor från studenterna. Där handlar det ofta om kursregistrering och Canvas. Eller om varför de inte kan se sitt betyg, till exempel. Av naturliga skäl har vi mycket kontakt med utbildningskansliet och studievägledarna också, förutom med lärare och studenter.

När kan man kontakta er?

– När som helst när man behöver hjälp! Enklast är att mejla, men det går förstås också att komma förbi om man har någon fråga. Vi har tre olika funktionsadresser, beroende på om ditt ärende gäller service eller lärarstöd. Studentsupport har också en egen mejladress.

Therese har sin arbetsplats i Flemingsberg och där sitter hon också i expeditionen på plan 5 en eller två dagar i veckan. Dit är det främst studenterna som kommer med frågor. Det händer även att lärarna kommer förbi när expeditionen har öppet, men annars mejlar de eller kommer förbi där Therese och hennes kollegor sitter, på plan 7.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Det är nog samarbetet med både de närmaste kollegorna och med lärarna, studievägledarna och de andra på utbildningskansliet. Eftersom vi alla har olika erfarenheter och yrkeskunskaper blir det alltid bra när vi tillsammans hittar lösningar på problem som uppstår. Just att lösa problem är något av de absolut roligaste med det här jobbet. Att hitta den felande länken och komma på lösningen.

Text: Åsa Karsberg

Vem ska du mejla?

• service@cbh.kth.se  Mejla hit om du vill ha hjälp med passerkort, catering, evenemang, uppvaktning, disputationer, inköp, resor, lokalbokning, hänvisning och rådgivning. Det kan också vara bra att veta att adressen service@cbh.kth.se inte bara gäller för våra ärenden, utan även för ärenden som ska vidare till skolans infrastrukturgrupp. De här ärendena hanteras av Moa Nilsson och Perina Höbinger.
  • teachersupport@cbh.kth.se  Mejla hit om du är lärare och vill ha hjälp med tentor, Canvas, resultatrapportering, DiVA, schemaremiss med mera. De här ärendena hanteras av Joanna Selington, Therese Röstlund, Nathalie Kvamme, Laila Nauman och Johanna Nyholm.
  • studentsupport@cbh.kth.se  Det här är ingången för skolans studenter och hanteras av Joanna Selington, Therese Röstlund, Nathalie Kvamme, Laila Nauman och Johanna Nyholm.

Mer information om Service och lärarstöd och vad de kan hjälpa till med