”Vi kan dra nytta av varandras kompetenser”

Sabina Fabrizi
Sabina Fabrizi är kommunikationsansvarig på CBH-skolan. Foto: Åsa Karsberg, KTH.
Publicerad 2022-10-11

Ungefär en gång i månaden träffas KTH:s kommunikationschef Åsa Ankarcrona, Gunilla Iverfelt som är chef för gruppen Varumärke på kommunikationsavdelningen, EECS administrativa chef Joakim Palestro och CBH-skolans kommunikationsansvariga Sabina Fabrizi för att diskutera området kommunikation inför verksamhetsstödets samgående den 1 januari 2023. Sabina finns med som representant för skolornas kommunikatörer.

– Hittills har vi gjort en SWOT-analys där vi har kartlagt styrkor, svagheter, risker och möjligheter för kommunikationsområdet. Vi har identifierat vilka kompetenser som finns inom kommunikation på KTH, vilka som finns men inte utnyttjas och vilka kompetenser som saknas. Vi har även identifierat några arbetsområden som behöver förtydligas för att kunna skapa ett likvärdigt stöd. Det handlar om Livslångt lärande, Framtidens utbildning och centrumbildningarnas kommunikationsstöd, berättar Sabina Fabrizi.

– Nästa steg är att se över hur vi jobbar med evenemang och fördelningen mellan upphandlade tjänster och vad s0m kan produceras internt. Det finns också ett behov av effektivisering när det gäller stöd för sociala medier, produktion av nyhetsbrev och hantering av kontakter i olika system för utskick.

Att kommunikationsstödet är ojämnt på KTH:s fem skolor, både när det gäller vilka resurser som finns, vilka arbetsområden som prioriteras och vilka arbetsuppgifter som utförs, är något som gruppen har med sig i arbetet.

– En tanke med samgåendet är att det ska leda till ett mer likvärdigt stöd. Men i dagsläget vet vi inte exakt vad det kommer att innebära för kommunikationsområdet, säger Sabina Fabrizi.

Hon är dock positiv till vad sammanslagningen av verksamheten när det gäller kommunikationsområdet.

– Jag tror att det här kan bli bra, eftersom det förhoppningsvis leder till att vi hittar nya och fler gemensamma rutiner och arbetssätt, en jämnare resurssättning och att vi får en större gemenskap.

– Vi på CBH-skolans kommunikationsenhet samarbetar redan med andra skolor inom exempelvis Livslångt lärande och med Forskarnas anslagstavla, men i och med sammanslagningen kommer vi förhoppningsvis att kunna samarbeta ännu mer med andra kommunikatörer på KTH. Jag tror att vi kan hitta sätt att förenkla och effektivisera vårt arbete genom att dra nytta av varandras kompetenser och hitta gemensamma arbetssätt.

Kan det finnas några nackdelar med samgåendet?

– Jag tror egentligen inte det, inte så länge vi fortsätter att finnas nära verksamheten och lyckas skapa en sammanhållen kommunikation över KTH som helhet och en samhörighet och gemenskap.

Kommer vi att märka någon förändring i januari 2023?

– Den förändring som kommer att ske i januari är att skolornas stöd bildar fem nya avdelningar inom KTH:s verksamhetsstöd, VS. Därefter kommer ett utvecklingsarbete för stödområdena att pågå fram till hösten 2026, men det kommer att ske successivt.

Text: Åsa Karsberg