Här hittar du de tjänster enheten utför löpande. Specifika projekt och satsningar läggs separat i den årliga verksamhetsplanen.
Koordinering av KTH:s mastermässa: koordinering på skolnivå i dialog med PA och UK.
Impact-möten och stöd för Impactansvarig (IA): kommunikatör är med som stöd till IA. Aktiviteter tas från KTH och EECS impactbudget.
Individuellt forskarstöd: KOM gör satsningar enligt plan och budget.
Avdelningsspecifik forsknings-kommunikationscoachning: utförs vid förfrågan. Exempelvis statistik, kommunikations-workshop, skriva för webben.
Kommunikations-stöd gällande konferenser: enheten tar in behovsunderlag och gör bedömning av vad som kan produceras inhouse och vad som läggs på konsult. Skolan bekostar enbart personal för ”basutbudet”*. Allt övrigt betalas av konferensarrangör. *Omfattande konferensmaterialsproduktion ingår inte i basutbudet, t ex program som överstiger 16 sidor.
Aktiviter enligt kommunikationsplan: i dialog med bl a impactansvariga sätts en årlig plan med prioriterade aktiviteter för forskningskommunikation.
Studentambassadörer: rekrytering av ambassadörer för samtliga masterprogram. Administration av lön. Mer resurskrävande då stora delar av arbetet inte görs på GVS.
Call-up week: rekrytering, lön och delar av genomförande ligger på skolnivå.
Rekrytering till engelsk bachelor: *resurskrävande eftersom det är KTH:s enda program i det här formatet, och stöds mindre av GVS. KOM för dialog med UK och GVS i frågan.
Aktiviter enligt kommunikationsplan: i dialog med GA , UK och GVS sätts en årlig plan med prioriterade projekt, t ex webinarium, samverkansresor och temavecka.
*fysiska event justeras 2021 pga pandemin
Nyheter- och presstöd: löpande stöd mellan forskare och KTH:s pressavdelning.
Redaktionellt arbete och innehållsproduktion för samtliga av skolans kanaler (se nedan)
Polopoly och EECS externa och interna webb: löpande underhållsarbete, stöd och uppdateringar.
Facebook: innehållsarbete och löpande underhållsarbete.
Slack: löpande stöd och uppdateringar.
Apsis: löpande stöd och uppdateringar.
Confluence: löpande stöd och uppdateringar.
Nyhetsbrev till all personal (EECS): anställda får varje vecka en ”löpsedel” som summerar det mest aktuella.
AEM (All Employee Meeting): arrangeras en gång i månaden.
Skolchefsblogg / vlogg (E2CS): utskick en gång i månaden, ibland oftare.
Kriskommunikation: GVS har övergripande kriskommunikationsansvar.
Interna arrangemang (hearing, visionsluncher): görs enbart vid behov t ex rektorbesök en gång/år.
Aktiviter enligt kommunikationsplan: en årlig plan med prioriterade aktiviteter, t ex utveckling av nyhetsbrev, mer stöd inom prioriterade områden.
Ledningsstöd: löpande stöd om aktuella frågor.
Studentambassadörer: marknadsföring av tjänsterna som KTH ambassadörer samt stöttning under rekryteringen.
*Fill the Gap: rekryterande event/aktivitet i februari för unga kvinnor och icke-binära. Får annat format 2021.
*KTH Öppet hus: event/aktivitet under mars 2022.
*Pilotprojekt: öppet campus Kista Rekryterande event i Kista veckan efter KTH Öppet hus.
Aktiviter enligt kommunikationsplan: i dialog med GA sätts en årlig plan med prioriterade aktiviteter, t ex utveckling av bildbank, marknadsföring av campus Kista.
*fysiska event justeras 2021 pga pandemin.
Marknadsföring av uppdragsutbildning: KOM marknadsför i relevanta egna kanaler.
Järvaveckan. Deltagande i Järvaveckan med tält och eventuella seminarier. Gränsar mellan samverkan och studentrekrytering.
Inspirationsdagar på campus Kista. Gränsar mellan samverkan och studentrekrytering.
EECS exjobbsmässa Projektledning och genomförande i dialog med GA.
Aktiviter enligt kommunikationsplan: i dialog med skolchefsgruppen och Näringslivssamverkan (NLS) sätts en årlig plan med prioriterade kommunikationsaktiviteter inom samverkan med fokus på skolans utbildningar. Samma sak gäller samverkansresor i dialog med IR.
Omvärldsbevakning: löpande omvärldsbevakning inom våra områden.
Grafisk profil: löpande stöd.
Fotografering: enstaka tillfällen/år.
Tryckmaterial EECS skolfolder samt produktion vid enstaka tillfällen.
Översättning: koordinerar översättningstjänst. Stora uppdrag faktureras av beställare inte av KOM.
Stöd för fortsatt implementering av tillgänglighetsslagen: löpande stöd, främst till skolans webbredaktörer.
Introduktion av nyanställda: löpande introduktion av nyanställda. HR kallar.