Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Lärarlag

För vissa av EECS kurser ska kursarbetet bedrivas i lärarlag (skolchefsbeslut
J-2020-2546). Ett lärarlag ska vara ett stöd i det kontinuerliga pedagogiska förbättringsarbetet av kurserna och se till att stora obligatoriska kurser kan ersätta lärare vid sjukdom eller dylikt. Lärarlag kan finnas inom en avdelning, över en institution eller över flera institutioner. Möten ska hållas minst en gång per termin för att planera nästkommande termin.

Kontinuerligt kvalitetsarbete

Lärarlagen rapporterar uppföljningen av kurserna till huvudstudierektor och stödjer

  • skolans kvalitetsprocesser; arbete med Learning Experience Questionnaire (LEQ), uppföljning av kursanalyser, länkmöten och stöd till programanalyser
  • kontinuerlig pedagogisk kursutveckling
  • kontinuerlig utveckling av kursutbud (effektiviserat och tydligare kursutbud)
  • implementering av ”critical friends”.

Huvudstudierektor ansvarar för

  • planering av kursernas bemanning och pedagogiska utvecklingsprojekt (lärarlagen ger förslag)
  • årlig uppföljning av att kursanalyser genomförts och publicerats.

Uppgiftsformuleringar

För att säkerställa att våra studenter får tydliga och klara uppgiftsformuleringar så ligger det på examinators ansvar att säkerställa att uppgifterna är väl utformade. För att försäkra dig om att detta är fallet så kan du som lärare med fördel be om en förhandsgranskning av en annan lärare innan uppgifterna delas ut till studenterna. Den andra läraren kan vara en lärare inom ett lärarlag som arbetar inom samma kurs, eller annan lämplig motpart.