Uppdragsutbildning
Uppdragsutbildning erbjuds utifrån ett upprättat avtal med ett företag eller annan myndighet. Finansieringsformen skiljer sig från programkurser eftersom utbildningsuppdraget regleras via avtal. Kurserna ska dock alltid uppfylla KTH:s kvalitetskrav och kvalitetssäkras med hjälp av KTH:s ordinarie kvalitetssystem. Det innebär bland annat att en kursplan måste fastställas och en kursanalys måste göras.
Process för att ge en uppdragsutbildningskurs
Det finns två alternativ för att ge en kurs:
1. Inrätta kurs med hp – följ samtliga steg nedan.
2. Ge en kurs utan hp och utanför Canvas – följ steg 1-3 nedan. Observera att deltagarna inte får KTH-konto eller kursbevis.
Före kursstart
1. Förankra kursen med berörd avdelningsstudierektor.
2. Kontakta ansvarig för livslångt lärande (LLA) vid skolan, lla@eecs.kth.se, för att diskutera kursens upplägg, finansiering och prissättning.
3. Kontakta skolans avtalskoordinator, avtal@eecs.kth.se, för att upprätta ett avtal mellan KTH och uppdragsgivaren. Notera att uppdragsgivaren själv väljer vilka som ska delta i kursen. Bistå med att ange nödvändiga förkunskaper och eventuellt diagnostiskt prov av förkunskaperna.
Process för att ge kurs med hp
4. Fyll i beslutsmallen " Bilaga - Inrättande av kurs inom uppdragsutbildning ”. Kursen ska ha en kurskod som slutar på U.
5. Skicka ifylld mall till kursplaner@eecs.kth.se tillsammans med en motivering till inrättandet.
6. Kursplanen granskas av kursplansgranskningskommittén (KPK).
7. Kursen föredras i fakultetsnämnden som beslutar om kursen ska inrättas eller inte.
8. Om nämnden godkänner kursen får du ett meddelande från utbildningskansliet om att kursen finns registrerad i Ladok.
9. Utbildningskansliet ser till att ett kurstillfälle skapas så att studenter kan antas och att ett kursrum i Canvas skapas.
10. Utbildningskansliet antar och registrerar kursdeltagare i Ladok. Deltagarna förs över till Canvas när de har registrerats. Kontakta education-support@eecs.kth.se om externa lärare/assistenter ska läggas till i kursrummet i Canvas.
11. Kursdeltagarna måste själva aktivera sina KTH-konton, se information på Studentwebben: KTH-konto .
Efter slutförd kurs
1. Rapportera resultaten i Ladok.
2. Gör en kursutvärdering.
3. Följ upp genomförandet med uppdragsgivaren.
4. Gör en kursanalys och publicera den.
Kontakt
Ansvarig för livslångt lärande vid EECS: